Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 29 de març 2024.

CCOO considera una marxa enrere innecessària la proposta tant del Ministeri com de la Conselleria d'Educació i Formació Professional per al curs 2021-2022

El sindicat demana que el pròxim curs es garanteixi la presencialitat segura en totes les etapes educatives, respectant les mesures de seguretat i salut, la qual cosa implica mantenir les contractacions de docents realitzades a conseqüència de la pandèmia i augmentar el personal per aplicar els protocols i reforçar la seguretat en els centres.

04/06/2021.
    Resum Mesa 02/06/2021

Dijous, 27 de maig de 2021 La Federació d’Ensenyament de CCOO ja es va dirigir per escrit a la ministra d’Educació i Formació Professional el passat mes d’abril per a sol·licitar la pròrroga del personal docent contractat aquest curs a les diferents Comunitats Autònomes, ja que les circumstàncies que van forçar la seva incorporació no han desaparegut ni ho faran a curt termini.

Les contractacions han permès fer front a la situació de crisi, però no han garantit la presencialitat total en totes les etapes educatives. A l’àmbit estatal estimem que són necessaris gairebé 30.000 docents de cara al següent curs per a garantir l'educació presencial en tots els nivells. -Només a Castella i Lleó i Navarra l'alumnat ha gaudit d'una presencialitat total durant aquest curs-. Això suposa una inversió de 2.655 milions d’euros, al voltant del 0,25% del PIB de l'any 2020.

Reivindiquem la millora en l'educació amb la reducció del número d'alumnes per aula, així com una pròrroga de la contractació de la resta de personal de serveis complementaris que s'ha realitzat durant aquest curs, per fer front a totes les tasques essencials dels centres educatius i que sense aquest personal no es podria garantir el seu correcte funcionament i l’aplicació dels diferents protocols; per això considerem imprescindible un augment de personal de neteja, de menjador, administratiu, etc.

Creiem que s’han de prorrogar les mesures educatives i de salut pública que han permès el manteniment de les aules dels centres educatius obertes durant el present curs; per tant, manifestem el nostre més absolut desacord amb la rebaixa d'aquestes mesures que permeten tornar a ràtios anteriors a la pandèmia, disminuir la distància de seguretat a les aules d’1,5 a 1,2 metres, així com altres relaxacions de les mesures.

Hem d'exigir presencialitat segura a les aules en totes les etapes educatives, mantenint la distància interpersonal d’1,5 metres i unes ràtios màximes d'alumnat per aula que no poden superar mai els 20 per grup, tret que es pugui garantir la distància interpersonal.

La proposta tant del Ministeri com de la Conselleria d'Educació és una passa enrere, ja que permeten augmentar el número d'alumnes per grup tornant a les ràtios prepandèmiques de 25 alumnes a primària, 30 a secundària i 35 a batxillerat i FP. Tot això sense tenir en compte el 10% de més que encara es poden ampliar, segons un decret Wert encara vigent.

És cert que cal l’habilitació de nous espais en els centres per a desdoblar aules sense perdre espais comuns molt necessaris per a l’educació. S’ha de planificar la posada en marxa d'espais per a poder fer front a la baixada d'alumnat per grup en totes les etapes. No es pot pretendre recuperar la presencialitat total en les etapes sense habilitar nous espais, a més a més, a les Illes Balears necessitem un pla de noves infraestructures educatives per donar resposta al repte educatiu que tenim per millorar la qualitat de l’educació pública al nostre arxipèlag.

També ens preocupa com aquestes noves mesures que ens retornen l'escenari prepandèmic influiran en el desenvolupament de la LOMLOE, donat que estan als antípodes de les mesures necessàries per al desenvolupament del model curricular que el Ministeri ha proposat ara per al seu debat amb la comunitat educativa. Un model com el que es planteja, basat en el desenvolupament de competències bàsiques, s’ha de desenvolupar en un centre obert, flexible, amb autonomia pedagògica, amb el professorat suficient per a poder posar en marxa projectes compartits i col·laboratius que redundin en l'èxit dels aprenentatges de tot l'alumnat. No podem tornar a centres rígids, amb aules massificades i amb professorat escàs.

Veure resum