Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 8 de desembre 2024.

NOTA DE PREMSA

CCOO sol·licita Comissions de Servei per als Psicòlegs Educatius i reclama una clarificació de les funcions

    Des del sindicat exigim a la Conselleria d'Educació un procediment just per a l'assignació de places de Psicòleg Educatiu i sol·licita a per el programa Convivèxit una revisió de les funcions dels psicòlegs als centres d'educació secundària.

    22/10/2024.

    21 d’octubre de 2024

    La Federació d'Ensenyament de Comissions Obreres Illes Balears ha presentat una instància formal a la Direcció General de Personal Docent, amb l'objectiu de demanar la convocatòria urgent de comissions de servei per a les 39 places de Psicòleg Educatiu creades recentment als centres d'educació secundària.

    El sindicat denuncia que aquestes places, actualment assignades a personal interí, han de ser accessibles en primer lloc per als funcionaris de carrera, ja que aquests professionals han superat un procés selectiu d’oposicions que garanteix la seva qualificació i estabilitat. CCOO Ensenyament considera que aquesta situació vulnera els drets adquirits delsfuncionaris, impedint-los accedir a aquestes places mitjançant comissions de servei.

    A més, el sindicat subratlla la importància d’assegurar la continuïtat i qualitat del servei públic mitjançant la priorització dels funcionaris de carrera, que tenen una experiència contrastada i estan estabilitzats en el sistema.

    Solapament de funcions i manca de planificació en els centres educatius

    A banda de la qüestió de les comissions de servei, CCOO també ha demanat una reunió amb la Directora General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, per tractar el programa Convivèxit i abordar les funcions dels Psicòlegs Educatius i la seva relació amb els Serveis d’Orientació Educativa i el Professorat de Serveis a la Comunitat. Des de CCOO denunciem que la incorporació de la figura del psicòleg educatiu als centres d'educació secundària, sense una planificació prèvia ni una consulta a la comunitat educativa, ha generat confusió i malestar entre els professionals dels serveis d'orientació; la introducció d'aquesta figura, sense un clar enfocament interdisciplinari, pot provocar un solapament de tasques amb els orientadors educatius i el PSC, professionals que ja són responsables de la detecció i acompanyament de l’alumnat vulnerable. A més, preocupa la manca de directrius clares sobre les instruccions i funcions específiques que haurien de desenvolupar els psicòlegs educatius, la qual cosa dificulta una coordinació eficient entre els diferents serveis implicats.

    Una mesura amb bones intencions però mala implementació

    CCOO considera que l'objectiu de la introducció dels psicòlegs educatius era fer front a la creixent problemàtica de salut mental a les escoles. No obstant això, el sindicat considera que la mesura s'ha implantat sense un enfocament pedagògic adequat i que no s'ha tingut en compte l'opinió de la comunitat educativa, la qual cosa ha generat tensions internes als centres. En concret, CCOO critica que la decisió es prengués sense una consulta prèvia als Serveis d’Orientació Educativa, que s'han assabentat de la mesura a través de la premsa, fet que denota una manca de diàleg per part de les autoritats educatives.

    A més, des de CCOO denunciem la manca de professionals als Serveis d'Orientaciói el PSC, destacant que les ràtios d’alumnes per orientador estan molt per sobre de les recomanades per la Unió Europea, que estableix una ràtio de 250 alumnes per cada orientador.

    Contradiccions de la Conselleria d’Educació

    Estem en total desacord amb l’eliminació de les figures de l’Assessor/a Tècnic/a Docent (ATD) del programa Convivèxit a Menorca i Eivissa, professionals que juguen un paper clau en la prevenció i gestió de situacions de conflicte als centres educatius, incloent-hi protocols de risc d’autolesions i assetjament escolar. Des de CCOO considerem que és fonamental incrementar aquests professionals en lloc d'eliminar-los, especialment en un context en què els problemes de salut mental i vulnerabilitat social estan en augment entre l'alumnat. És contradictori i desconcertant el fet de llevar aquestes figures i posar unes altres apel.lant a la necessitat de donar resposta al malestar emocional de l’alumnat.

    En aquest sentit, CCOO continuarà lluitant per garantir una educació pública de qualitat, demanant la implementació de mesures efectives que abordin tant les necessitats del sistema educatiu com les de la salut mental i emocional de l’alumnat.