Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 19 d?abril 2024.

Signat un acord històric que cobrirà les despeses bàsiques de moltes famílies

L'acord aconseguit situa al SMI en 1080 euros

02/02/2023.

SMI

Per al secretari general de CCOO, Unai Sordo, “avui s'anuncia un acord de màxima importància per al nostre país, un acord històric perquè el Salari Mínim Interprofessional a Espanya ha passat l'any 2017 de 707 euros als actuals 1080, una pujada entorn del 52%”.

A més, fa menys d'una dècada l'SMI afectava uns pocs centenars de milers de persones treballadores al nostre país mentre que en l'actualitat la pujada, que aconsegueix els 1080 euros per 14 pagues, incidirà entre 2.300.000 i 2.500.000 persones al llarg de l'any 2023. “Per tant estem davant una mesura molt important que consolida un compromís que el Govern va adquirir amb les organitzacions sindicals”.

Unai Sordo ha destacat la importància de l'acord del SMI així com l'oportunitat i la utilitat dels marcs de diàleg i de concertació social per a millorar la vida de la gent. “Aquesta millora salarial cobrirà les despeses bàsiques de les famílies més deteriorades d'Espanya i per tant, a més de ser una mesura de justícia, és una mesura que mou la demanda interna i l'activitat econòmica i que genera ús de manera indirecta.

Com ha assenyalat el secretari general de CCOO "aquest acord s'emmarca dins d'una política de pactes i acords socials per part de les organitzacions sindicals que protegeix unes 16 o 17 milions de persones al nostre país” ja que a més de les persones que es beneficiaran per la pujada del SMI, cal sumar als perceptors de les pensions a Espanya, que s'han vist revaloritzades al 8,5, l'acord aconseguit per als empleats i empleades públiques i les persones el conveni col·lectiu de les quals s'ha renovat l'any 2022 amb pujades per sobre del 5%.

No obstant això, ha denunciat que encara queden uns quants milions més de persones per millorar els seus salaris en un escenari d'inflació molt alta i ha apel·lat a la necessitat de subscriure un acord en el marc de la negociació col·lectiva (AENC) per a orientar la negociació col·lectiva del sector privat per a l'any 2023.

En aquest sentit, ha emplaçat a la CEOE a "fer un exercici de corresponsabilitat amb el seu país" i ha censurat la seva postura al mateix temps que li ha recordat que ”les organitzacions sindicals hem estat molt crítiques amb moltes de les mesures de diferents governs però hem sempre donat una legitimitat institucional al marc del diàleg i la concertació”.

Quant a les persones que es veuran afectades per la pujada del SMI, Unai Sordo ha apuntat que aquesta mesura redueix les bretxes salarials de gènere i ha anunciat que la pujada beneficiarà a les dones, als joves d'entre 25 i 34 anys, als treballadors i treballadores donats d'alta en el sector agrari i el sector serveis i a les persones que tenen un contracte temporal. “Si a això afegim els efectes de la reforma laboral en l'estabilització de l'ocupació podem concloure en què la reforma laboral i l'SMI són intenses mesures contra la segmentació clàssica del model laboral espanyol”.

D'altra banda, Unai Sordo considera que és absolutament necessària una pujada generalitzada dels salaris per a allunyar el risc de crisi econòmica al nostre país. “Fa falta repartir els excedents i els beneficis empresarials a través dels salaris perquè les dades d'inflació d'Espanya, encara que són els millors d'Europa, confirmen que tenim una inflació subjacent per sobre del 7%”. Això indica que quan baixen els preus de les matèries primeres els preus no baixen en la mateixa proporció “perquè les empreses estan imputant tots aquests costos a preus al consum, per a millorar o mantenir els beneficis empresarials”.

Finalment, ha manifestat que en CCOO “creiem que els salaris a Espanya s'han de determinar des dels convenis col·lectius, però per a això cal complir amb els compromisos que s'adquireixen” i ha recordat a CEOE l'acord que va subscriure amb CCOO i UGT en 2020 perquè no hi hagués cap conveni col·lectiu a Espanya amb salaris inferiors als 14.000 euros. “Si els salaris mínims de conveni haguessin pujat com acordem amb les organitzacions empresarials no seria tan rellevant la quantia del SMI”. “Per tant, impulsem la negociació col·lectiva, impulsem els salaris perquè és una forma també d'impulsar l'activitat econòmica i d'impulsar l'ocupació”, ha conclòs Unai Sordo.