Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 29 de març 2024.

CCOO presenta una bateria de propostes per a abordar les necessitats prioritàries de l'educació pública

  • Informe de començament de curs 2022-2023

El sindicat ha presentat avui l'informe de situació de l'ensenyament públic i els desafiaments als quals s'enfronta: desenvolupament de la LOMLOE, ràtios de les aules, atenció a la diversitat, benestar i protecció de la infància i l'adolescència, millora de les condicions laborals del professorat i estabilitat en l'ocupació. Per a assumir aquests reptes, és necessari no sols mantenir tota la plantilla extra afegida en pandèmia, de la qual s'ha retirat la meitat, sinó incrementar-la substancialment.

13/09/2022.
El sindicat demana incorporar de mitjana a quatre docents en cada centre públic.

El sindicat demana incorporar de mitjana a quatre docents en cada centre públic.

En l'estudi, CCOO fa una revisió de la situació dels increments de plantilla del curs 2020-2021, primer de tornada presencial a les aules. Dels 33.323 docents que es van incorporar llavors, s'han eliminat 16.026 i s'han mantingut 17.297. A partir d'aquí, el sindicat realitza una sèrie de propostes per a atendre les necessitats del sistema.

La primera és la baixada de les ràtios d'alumnat. Per a CCOO, la ràtio dels grups ha d'estar associada a la seva diversitat, i, per a això, a més d'un descens general del nombre d'estudiants per grup, proposa que tot l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, desavantatge social o compensació educativa compti doble a l'efecte de ràtio. Això concreta de manera efectiva l'inclòs en l'esborrany d'RD de requisits mínims dels centres del Ministeri d'Educació i FP, que disposa que “Els grups tindran una ràtio d'acord amb les seves necessitats educatives”, i té en compte l'evidència que l'alumnat més vulnerable o amb dificultats es beneficia especialment de ràtios baixes a les aules. En aquest concepte seria necessari incrementar la plantilla prepandèmia en 23.040 docents.

D'altra banda, el sindicat proposa dotar als centres de més professorat especialista en Pedagogia Terapèutica i en Audició i Llenguatge per a realitzar suports a l'alumnat amb dificultats específiques de l'aprenentatge, que actualment no compta amb aquest recurs. Per a això seria necessari incrementar aquest personal especialista en 18.151 efectius. A més, aquest alumnat està infradetectado i, per això, es proposa incrementar el nombre de professionals de la xarxa d'orientació en 10.026 per a assegurar la seva adequada identificació i seguiment.

També s'exposen les necessitats en relació amb la figura de coordinació del benestar i la protecció de la infància i l'adolescència. Les administracions educatives no estan incrementant els recursos dels centres per a atendre aquesta qüestió fonamental. En el millor dels casos, es redueixen entre 1-3 hores l'horari lectiu d'un docent. CCOO reivindica la necessitat d'una persona més a temps complet en plantilla del perfil de serveis a la comunitat o figura anàloga. Això suposaria la incorporació de 22.024 docents a nivell estatal. D'altra banda, cal atendre de manera específica la salut mental de la comunitat educativa en coordinació amb els serveis clínics, que ara mateix estan clarament infradotats.

A aquests increments en les plantilles cal afegir els necessaris per a la reducció de l'horari lectiu màxim setmanal del professorat a 18 períodes en Secundària, FP i Règim Especial, i a 23 en Infantil i Primària. En total, 28.111.

Per a dur a terme aquestes propostes i apostar de manera decidida per l'equitat, la inclusió, la qualitat educativa i el professorat, CCOO xifra en 84.055 el nombre de docents que han d'incorporar-se a les aules, la qual cosa suposaria un increment mitjà de quatre per centre educatiu. Això implica una inversió addicional d'almenys 4.275 milions d'euros, un 0,3% del PIB.

Els increments de plantilla plantejats en el seu conjunt permetrien, en repartir-se entre més docents tots els conceptes horaris, reduir l'horari del professorat a 35 hores setmanals totals, en lloc de les 37,5 actuals, per a complir la reivindicació de CCOO per a les i els empleats públics en tots els sectors.

Així mateix, el sindicat repassa la situació de les ofertes d'ocupació pública per a l'estabilització de l'ocupació i la reducció de la temporalitat. A pesar que l'acord de CCOO generarà convocatòries sense precedents, que en el seu conjunt sumen 116.158 places, les administracions educatives no estan complint amb el 100% i faltarien 18.360 per a arribar a l'objectiu de reduir la temporalitat al 8% en 2024. A més, les modificacions unilaterals en l'acord original i usar tres vies diferents per a les convocatòries posen en perill l'adequada execució de les places.

Finalment, el sindicat torna a exposar les seves reivindicacions fonamentals per a millorar les condicions laborals i retributives del professorat, que inclouen, entre altres les següents: grup A1 i pujada de nivell per a tots els cossos docents, jubilació anticipada voluntària i incentivada, formació en horari laboral, regulació específica de la salut laboral i carrera professional.