Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 29 de març 2024.

CCOO demana més recursos per a assegurar una convivència positiva a les aules

El sindicat mostra el seu acord amb la majoria de les propostes realitzades pel grup de treball de ciberconvivencia de l'Observatori Estatal de la Convivència Estatal, però subratlla mitjançant un vot particular la necessitat d'introduir canvis estructurals en inversió, ràtios i plantilles, aspectes que no queden recollits en el document “Recomanacions per a treballar la ciberconvivencia en els centres educatius”.

14/06/2022.
    CCOO demana una atenció més individualitzada de l'alumnat i més temps per a l'acció i la funció tutorial.

La Federació d'Ensenyament de CCOO reconeix l'excel·lent labor que està desenvolupant el grup de treball de ciberconvivencia per a fomentar un clima de convivència positiu, buscar el benestar de l'alumnat en els centres i evitar discursos racistes, xenòfobs, masclistes, etc., comptant per a això amb la implicació i participació de tota la comunitat educativa. No obstant això, considera que l'esborrany de “Recomanacions per a treballar la ciberconvivencia en els centres educatius” ha d'incloure uns certs aspectes que han quedat fora del document, per la qual cosa ha presentat un vot particular.

Malgrat haver valorat positivament el document en la seva globalitat, el vot particular de CCOO insisteix que, per a dur a terme les recomanacions previstes, es requereixen canvis estructurals en els centres educatius. Entre ells es troben la dotació d'espais i temps per a les tasques de millora de la convivència, la qual cosa suposa l'ajust i l'adequació de l'horari del professorat i, conseqüentment, la reducció d'hores lectives destinades a la coordinació i desenvolupament de plans de convivència, actuacions preventives, intervencions individuals i grupals, etc.

De la mateixa manera, CCOO expressa la necessitat d'una atenció més individualitzada de l'alumnat i més temps per a l'acció i la funció tutorial. Aquest requisit no sols millora la qualitat educativa, sinó que redunda en la millora de la convivència i la ciberconvivencia en els centres. Aquesta atenció més individualitzada s'antulla difícil en aules que en moltes ocasions estan sobresaturades i, per tant, el sindicat manté que el document ha de contenir explícitament la necessitat de reduir la ràtio màxima de l'alumnat. En la mateixa línia, reconeix el paper essencial de la xarxa d'orientació en la prevenció de la convivència i la intervenció en cas de trencament. No obstant això, assenyala, les xarxes d'orientació estan, en molts casos, minvades. Considera, per tant, que el document ha de contenir explícitament una recomanació d'inversió en aquesta xarxa, dirigida a les administracions educatives.

Finalment, es mostra d'acord amb el Ministeri d'Educació i FP i la resta de les organitzacions que han participat del grup de treball en la consideració del paper clau que ha d'exercir la figura de la persona coordinadora de benestar en la infància. El problema consisteix en el fet que algunes CCAA plantegen assignar aquestes funcions de manera sumativa a les quals ja tenen equips directius i professorat. Això suposaria una sobrecàrrega de treball que dificultarà enormement l'assumpció amb garanties d'aquestes funcions. El document ha de reconèixer que la incorporació de noves funcions en el sistema educatiu ha d'anar acompanyada de més professorat i més formació.

Per tot això, malgrat estar d'acord amb la majoria de les accions proposades en el document de “Recomanacions”, CCOO defensa que aquestes no podran dur-se a terme de manera pràctica sense els canvis estructurals descrits.