Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 10 de maig 2024.

Un important pas endavant per a la directiva europea de transparència salarial

Les Comissions de Drets de la Dona i Ús de Parlament europeu han aprovat un text amb importants millores que haurà de votar-se en el pròxim ple del Parlament Europeu

23/03/2022.

El dijous 17 de març les Comissions de Drets de la Dona i Ús del Parlament Europeu van aprovar, per 65 vots a favor, 16 en contra i 10 abstencions, la seva posició sobre la proposta de la Comissió Europea relativa a una directiva sobre la transparència salarial.

El text aprovat de manera conjunta per totes dues comissions contempla canvis significatius que valorem positivament des de CCOO en relació amb la proposta publicada per la Comissió Europea el 4 de març de 2021; entre aquests canvis destaca la reducció de la grandària de les empreses obligades complir amb la transparència salarial de 250 a 50 persones en plantilla; a més, la diferència retributiva per a intervenir passa del 5% contemplat en el text original al 2,5%.

Tant les persones treballadores com els seus representants tindran dret a rebre informació clara dels nivells salarials individuals i mitjans desglossats per sexes. Igualment planteja l'aplicació de mesures que prohibeixin les clàusules contractuals que impedeixen als treballadors revelar informació sobre els seus salaris o sol·licitar informació sobre la seva mateixa categoria de remuneració o sobre altres categories.

Es reafirma la inversió de la càrrega de la prova. En els casos en què una persona treballadora consideri que no s'ha aplicat el principi d'igualtat de retribució i porti el cas als tribunals, la legislació nacional ha d'obligar l'empresari a demostrar que no hi ha hagut discriminació.

Finalment es proposa la creació d'una etiqueta oficial específica que es concedeixi a aquelles empreses que no presentin diferències salarials entre homes i dones.