Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 25 d?abril 2024.

CCOO treballa perquè es reconegui el dret de les educadores de 0-3 anys a cobrar un diferencial

CCOO defensa que, a més d'aplicar l'SMI a les taules salarials del conveni, s'accepti que les Educadores tenen dret a un reconeixement clar i explícit de la seva titulació i responsabilitats i que, per tant, han de mantenir un diferencial en els seus salaris.

26/04/2021.
    Solo CCOO mantiene incansablemente sus posiciones negociadoras en defensa de las trabajadoras del sector

El passat 20 d'abril es va tornar a reunir la Taula Negociadora del Conveni d'Educació Infantil amb la intenció de traslladar a les taules salarials l'acord aconseguit en l'AVENC per totes les organitzacions de la Mesa excepte per CCOO.

L'ocorregut en la reunió es pot interpretar com l'enèsim intent per part de les patronals de desactivar l'exigència de CCOO que, a més d'aplicar l'SMI a les taules salarials del conveni, s'accepti que les Educadores tenen dret a un reconeixement clar i explícit de la seva titulació i responsabilitats i que, per tant, han de mantenir en els seus salaris un diferencial.

La proposta de les patronals consistia a aplicar l'SMI a les taules salarials i augmentar els salaris de les educadores en 10€, des de l'1 de setembre de 2021, no aplicant aquesta pujada a les taules de gestió indirecta. CCOO va respondre que aquesta pujada era molt insuficient per la minsa diferència que es proposava per a les educadores i perquè no es plasmava un calendari per a anar incrementant aquest diferencial. Finalment, no es va produir l'acord perquè les patronals no van acceptar el reconeixement exprés de les educadores a disposar-lo i perquè les altres organitzacions sindicals, vista la pressió exercida per CCOO, no es van atrevir a tornar a pactar, com ja van fer en el passat.

Recordem que CCOO ha interposat demanda davant l'Audiència Nacional perquè es reconegui aquest dret, ja que, a causa dels salaris tan precaris d'aquest conveni, la simple aplicació d'un salari mínim produeix l'efecte d'igualar salaris en gran part dels llocs de treball, sense tenir en compte la formació o l'especial responsabilitat de cada lloc de treball.

També ens veiem obligats a recordar, a la vista de les informacions difoses per altres organitzacions presents en la Taula Negociadora, que només CCOO està defensant, en solitari, aquests drets. Només CCOO manté incansablement les seves posicions negociadores abans i després de la signatura del conveni, perquè estem realment convençuts de les injustes condicions laborals de les treballadores del sector. En aquest sentit i perquè uns altres deixin d'apuntar-se mèrits que no els pertanyen, senzillament perquè signen acords quan cal defensar drets i callen quan cal parlar durant les negociacions, fem un repàs als esdeveniments que ens han portat fins a la situació actual:

- Al maig de 2019, CCOO no signa el XII Conveni Estatal de Centres d'Assistència i Educació Infantil. Totes les organitzacions patronals i sindicals amb responsabilitat en l'àmbit estatal van rubricar el conveni, deixant solos a CCOO en el seu defensa dels drets de les treballadores del sector, malgrat ser l'organització sindical majoritària en la Mesa. CCOO convoca en solitari vaga en el sector.

- Al setembre de 2019, CCOO realitza una consulta a la Comissió Paritària del conveni perquè es pronunciï sobre l'inadequat enquadrament de les Educadores d'Infantil en el grup 4 de cotització. La decebedora resposta de la comissió paritària va ser que no eren competents per a respondre a aquesta qüestió.

- Al gener de 2020, CCOO promou un acte de mediació en l'AVENC perquè s'enquadri a les educadores on els correspon, en el grup 2 de cotització. No va haver-hi acord en l'AVENC però es va decidir traslladar la decisió a la Taula Negociadora. Com a resultat, es va acabar acordant que passarien al grup 3, amb l'oposició de CCOO.

- Al desembre de 2020, CCOO presenta demanda d'impugnació davant l'Audiència Nacional perquè es declarin nuls els imports inferiors al SMI de les taules salarials d'aquest any. CCOO afegeix a aquesta demanda altra en la qual s'exigeix el reconeixement del dret de les educadores a rebre un diferencial salarial que distingeixi la seva categoria de la resta.

- Al febrer de 2021, se celebra un nou acte de mediació en l'AVENC per a resoldre la falta d'aplicació del SMI de 2020 a les taules del conveni. TOTES les organitzacions de la Mesa, excepte una vegada més CCOO, arriben a l'acord d'aplicar la pujada del SMI “als salaris” de les treballadores, però ni tan sols són capaces de posar-se d'acord a l'hora de plasmar aquesta decisió en les quantitats de les taules i traslladen aquesta (suposada) formalitat a una nova reunió de la Mesa.

- Al febrer de 2021, es torna a reunir la Mesa, però, sorprenentment, les altres organitzacions sindicals es retracten de l'acord que van signar en l'AVENC i es neguen a traslladar l'SMI a “els salaris” de les treballadores en el conveni. CCOO mostra el seu estupor per aquesta actuació i torna a exigir l'aplicació del SMI a les taules salarials i el reconeixement explícit del diferencial per a les educadores.

Cada vegada costa més entendre a què juguen els altres en aquestes negociacions. Ens semblen unes actuacions irresponsables mentre tenim a milers de treballadores esperant millores reals en les seves condicions laborals i retributives.

Veure document informatiu