Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 19 d?abril 2024.

Un impuls legal per a aconseguir la justícia retributiva a Espanya

Aquest 14 d'abril entra en vigor l'RD 902/2020, de 13 d'octubre, d'igualtat retributiva entre dones i homes, fruit de l'acord entre el Govern, CCOO i UGT, una eina essencial per a impulsar l'assoliment de la igualtat efectiva en l'àmbit laboral.

15/04/2021.
    Registro Salarial

Després de l'entrada en vigor el mes de gener passat del RD 901/2020, pel qual es regulen els plans d'igualtat i el seu registre, la legislació en igualtat fa un nou pas cap endavantaquest 14 d'abril amb l'entrada en vigor del RD 902/2020, de 13 d'octubre, d'igualtat retributiva entre dones i homes. Es tracta d'un decret fruit de l'acord entre el Govern, CCOO i UGT el mes de juliol passat de 2020 que ve a reforçar el marc legal de la igualtat i a proveir d'eines per a aconseguir la igualtat retributiva i atallar la important bretxa salarial que encara pateixen les dones a Espanya: un 27%, segons l'últim informe publicat per la Secretaria Confederal de Dones i Igualtat de CCOO.

En aquest RD es reforcen els principis de transparència retributiva i de mateixa retribució a treballs d'igual valor. S'estableix que totes les empreses han de tenir un registre retributiu de tota la seva plantilla, al marge de la seva grandària, i en ell ha de ser inclòs també el personal directiu i els alts càrrecs.

Hauran de recollir-se en el registre retributiu de cada empresa, sempre desglossats per sexe, la mitjana aritmètica i la mitjana del realment percebut en cadascun dels conceptes retributius en cada grup o categoria professional, nivell, lloc o qualsevol altre sistema de classificació que s'apliqui en l'empresa. Al seu torn, aquesta informació haurà d'estar desagregada en atenció a la naturalesa de la retribució, incloent salari basi, cadascun dels complements i cadascuna de les percepcions extrasalarials, especificant de manera diferenciada cada percepció.

Per a realitzar aquest registre, es posarà a la disposició de les empreses una eina voluntària i gratuïta que ha estat acordada pel Ministeri de Treball, el Ministeri d'Igualtat i els agents socials i la presentació dels quals tindrà lloc aquest pròxim dijous, 15 d'abril, en el Ministeri de Treball i Economia Social.

D'altra banda, les empreses que hagin d'elaborar un pla d'igualtat (a partir de març de 2022, totes les de més de 50 persones treballadores) estaran obligades, a més del registre, a fer una auditoria salarial que comprovi si el sistema retributiu de l'empresa, de manera transversal i completa, compleix amb l'aplicació efectiva del principi d'igualtat entre dones i homes en matèria de retribució. En aquest moment el grup de treball constituït pel Ministeri de Treball, el Ministeri d'Igualtat i els agents socials continua treballant en el desenvolupament d'un mètode consensuat per a l'elaboració d'aquesta auditoria salarial.

"Aquest decret és clau. D'una banda, ens permetrà detectar i quantificar les discriminacions; per una altra, aquests diagnòstics precisos i aquesta transparència ens permetran a les organitzacions sindicals demanar explicacions i reclamar accions concretes i, en general, continuar treballant per a aconseguir la igualtat efectiva en l'àmbit laboral i, amb ella, aconseguir una societat més justa, més igualitària i inclusiva", ha assenyalat la secretària confederal de Dones i Igualtat, Elena Blasco Martín.