Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 29 de març 2024.

10 claus per a prevenir el burnout

    La situació que hem enfrontat aquest any 2020 ha disparat la incidència d'aquesta síndrome.

    27/10/2020.
    10 Claus per previndre el Burnout

    10 Claus per previndre el Burnout

    La síndrome d'estar cremat o burnout va ser identificat per l'OMS al maig de 2020 com un trastorn emocional, legítim i diagnosticable. Els seus efectes són molts i de gran abast. La situació que ha provocat el Covid-19, quant a l'estrès provocat pels riscos en la salut de la pandèmia, les altes càrregues de treball conseqüència de les retallades de personal i que les perspectives futures són ombrívoles, ha fet que aquesta síndrome hagi augmentat.

    La síndrome del treballador cremat és catalogat com a accident laboral, considerat pels nostres Tribunals com una "síndrome d'esgotament físic i mental intens, resultat d'un estat d'estrès laboral crònic o frustració prolongat". "Segons tant la Psicologia del Treball com la Medicina Forense es tracta d'un trastorn d'adaptació de l'individu a l'àmbit laboral la caracterització del qual resideix en el cansament emocional (pèrdua progressiva d'energia, desgast, esgotament i fatiga emocional)".

    Robert Walters, consultora global especialitzada en cerca i selecció de comandaments intermedis i directius, acaba de publicar la Guia per a Combatre la Síndrome de Burnout, en la qual s'exposen les 10 pràctiques clau a desenvolupar per les organitzacions i els seus responsables per a combatre aquesta síndrome entre els seus empleats:

    1. Comunicar els objectius de manera clara, realitzar revisions periòdiques i implementar la regla 80/20

    Sota aquesta última lògica, aproximadament el 20% de l'esforç origina el 80% dels resultats, per tant, s'han de comunicar, destacar i revisar de manera diària les tasques més importants i prioritàries amb la finalitat de dedicar la major part del temps a la realització de les activitats que tinguin un major impacte en el negoci. A més, quan els objectius es revisen de manera regular, és més fàcil identificar valors atípics importants o àrees de treball que poden haver-se “abarrotat” de tasques excessives.

    2. Emfatitzar sobre la importància del benestar

    Animar als empleats a prendre's unes vacances sense que se sentin culpables per absentar-se del seu treball uns dies ajudarà considerablement al seu benestar. Fomentar la realització de descansos regulars durant la jornada laboral millorarà també el seu entusiasme, productivitat i la seva salut física i mental. La implementació d'iniciatives de benestar en el lloc de treball, per exemple, classes de ioga, accés a aplicacions de mindfulness o la provisió d'aperitius saludables, resulten així mateix molt efectives.

    3. Implementar modalitats flexibles de treball

    La flexibilitat laboral pot reduir la tensió i l'estrès, permet conciliar treball i vida personal de manera més òptima, i resulta una via per a atreure al millor talent ja que els professionals actuals solen buscar oportunitats d'ocupació que incloguin aquest tipus de modalitats.

    4. Posar en marxa mesures per a la desconnexió laboral

    No permetre que els empleats incloguin els seus correus electrònics corporatius en els seus telèfons mòbils/dispositius personals per a facilitar que desconnectin i descansin durant el seu temps lliure. A més, s'ha de mostrar respecte pel "temps a casa" limitant les comunicacions més enllà de l'horari d'oficina.

    5. Donar als emprats autonomia i control respecte al seu rol i acompliment

    Una de les causes principals del burnout entre els professionals és la falta de control sobre el propi lloc de treball i les seves possibilitats d'acompliment. Els principals mètodes per a combatre aquest problema són:

    • Establir les expectatives des de zero: l'organització ha de ser clara sobre les habilitats i competències que demanda el lloc. Si s'espera que un rol evolucioni o canviï amb el temps, s'ha de deixar això molt clar durant el procés d'entrevista.
    • Valoració de les possibilitats de rendiment: l'existència de terminis ajustats és comú en qualsevol negoci, almenys de tant en tant, però l'esgotament ocorre quan una persona simplement ha massa de fer o sofreix una falta de recursos i habilitats per a fer el que se li requereix dins del temps assignat. Se li ha d'oferir per tant el necessari perquè pugui complir els seus objectius, tenint en algunes ocasions que optar, per exemple, per la subcontractació d'un projecte a través d'una agència o freelance, o per l'adquisició de programes tecnològics d'automatització de tasques.
    • Involucració en decisions: si bé algunes decisions han de prendre's a porta tancada, consultar i demostrar als empleats que es valoren les seves aportacions, i que formen part del futur del negoci és clau. Això conduirà a un augment de la satisfacció laboral, i de l'interès professional i personal de l'empleat per l'èxit de l'empresa.
    • Sol·licitar-los feedback: proporcionar-los canals segurs perquè puguin oferir la seva opinió respecte a la companyia i a la gestió dels seus responsables és crucial.

    6. Reconèixer i recompensar pels bons resultats

    Assegurar-se que els empleats se sentin recompensats pel seu treball és fonamental per a millorar la seva satisfacció laboral, i prevenir la síndrome de burnout. La recompensa no sempre ha de ser econòmica; pot ser un reconeixement públic (en forma d'elogis o comentaris positius) o intrínsec (sentir orgull del resultat del propi esforç). El més important és recompensar a un empleat pels seus resultats, i no pel nombre d'hores dedicades en l'oficina.

    7. Transparència i feedback respecte a les possibilitats de desenvolupament professional

    S'ha de definir un pla de carrera per a cada lloc –associat a uns objectius comunicats de manera plenament transparent– amb la finalitat que l'empleat sigui conscient de les seves possibilitats de progressió laboral, i de les metes que necessita complir per a aconseguir un determinat títol, nivell o salari. S'ha de fer referència a aquest pla de manera regular i oferir feedback respecte als avanços realitzats, especialment durant les avaluacions anuals.

    8. Invertir en la creació d'una comunitat

    Una cultura corporativa diversa, oberta. sòlida i positiva que aculli a tota mena de professionals augmentarà el compromís dels empleats, que se sentiran més involucrats amb l'organització. A més, millora la satisfacció laboral en general, i en conseqüència, redueix el risc de burnout. La celebració d'esdeveniments corporatius, la implantació de plataformes de comunicació interna, la celebració d'aniversaris que aplaudeixin la singularitat de cada professional, les polítiques de portes obertes…Són algunes de les iniciatives que ajuden a crear aquest esperit de comunitat.

    9. Assegurar una igualtat d'oportunitats i imparcialitat

    Permetre ambigüitats respecte als criteris de promoció/augmento salarial podria fàcilment conduir a situacions interpretades com a injustes. Establir polítiques salarials clares i en línia amb el mercat laboral, i implementar plans de mentoring que facilitin que tot emprat tingui la possibilitat de créixer i desenvolupar-se, portarà a la creació d'un entorn inclusiu i divers. Respecte a les modalitats flexibles de treball, aquestes no han de limitar-se a aquells empleats amb necessitats particulars com ara els treballadors amb fills, sinó que han d'estendre's a tota la plantilla per a demostrar així que tot treballador és igual davant els ulls de l'empresa, sense importar la seva condició o estat familiar.

    10. Convertir les paraules en accions: transmetre i integrar la missió en els processos de la companyia

    Té sentit que els empleats tinguin més probabilitats de sofrir burnout si no se senten identificats o fins i tot desconeixen quina és la missió de l'empresa, com transmetre-la i posar-la en pràctica de manera efectiva? Assegurant-se que els perfils públics de la companyia (pàgines web, xarxes socials, notes de premsa, informes…) transmeten els seus valors i missió amb claredat. Això ajudarà la plantilla a comprendre millor si encaixen dins de l'organització, i com el seu treball contribueix al seu èxit. No obstant això, un gran nombre d'organitzacions inclouen ja durant els seus processos de selecció una entrevista enfocada a descobrir l'"ajust cultural” del candidat: durant la mateixa s'ofereix als potencials emprats l'oportunitat d'experimentar la cultura de l'empresa ja sigui a través d'una visita a les oficines, un cafè amb els seus possibles companys de treball o la projecció de vídeos d'esdeveniments corporatius.

     

    Documentació associada
    Documentació associada