Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 5 de febrer 2025.

ENSENYAMENT PÚBLIC

Resum MSE del 29 de gener de 2025

    30/01/2025.

    Conselleria explica que les aportacions del nou decret provenen per part d’un grup d’experts, associacions de famílies … i que s’han obert a la comunitat educativa per escoltar propostes per elaborar el decret.

    Per altra banda el decret preten:

    Concretar i clarificar sabers bàsics i criteris d’avaluació.Donar l’opció a l’equip docent de seguir amb les Situacions d’aprenentatge o de passar a les Unitats de programació incorporant els elements necessaris.Segons la Conselleria d’Educació, la revisió del currículum actual és necessària per diversos motius. Un d’ells és la confusió generada per l’ús simultani dels termes “continguts” i “sabers bàsics” dins del marc normatiu educatiu.

    Un altre motiu, és el desplegament del Reial decret 217/2022, de 29 de març, que limita en excés l’autonomia pedagògica dels docents i centres. Això es deu al fet que preveia les situacions d’aprenentatge com la única forma d’organització curricular,

    També expliquen que volen limitar l’ús de pantalles i donar orientacions sobre les noves metodologies d’aquest decret respecte a les situacions d’aprenentatge. Amb el nou decret les situacions d’aprenentatge no tindran una estructura tancada sinó que podran incorporar elements.

    Ens comenten que hi ha noves  orientacions  que venen en el decret per poder augmentar la lectoescriptura i les matemàtiques.  

    Per altra banda, conselleria diu que amb el nou decret els centres podran determinar com fan l’avaluació contínua “podran elegir entre ponderar criteris o no ponderar”, així es preten donar més flexibilitat als centres i major poder de decisió al claustre. Conselleria fa una distinció entre avaluació i qualificació,  els centres decidiran com avaluan i després hauran de qualifcar.  Una altra novetat sirà que de manera automàtica el Gestib generarà un informe de Competències a final de cada curs “on posarà Competència assolida o en procés”.

    Conselleria també explica la situació dels professors de matemàtiques exactament; preveu augmentar el número de places d’oposicions,  amb la modificació de l’annex 4 hi haurà nous graus que tendran la capacitació per poder impartir matemàtiques.

    Finalment ens diuen que pel juny tenen la previsió que surti el decret i que es pugui aplicar pel curs 2025-26.  Les aportacions a Conselleria es podran fer fins dia 5 de febrer.

    CCOO demana i reivindica : 

    Des de l’etapa d’Educació Infantil 

    CCOO defensa llevar la Competència digital dels 0 als 6 anys, tot i que el docent pot fer ús de les noves tecnologies.  Conselleria diu que també va en aquesta línia però que com la LOMLOE contempla aquesta Competència en aquesta etapa ells només han pogut fer la límitació als dos primers cursos del segon cicle d’Infantil.Reivindiquem que en el decret surtin de manera més evident les reunions amb les famílies.  Conselleria demana que enviem aportacions d’on es vol exactament que s’inclogui això en el decret d’Infantil.

    PRIMÀRIA I  INFANTIL 

    CCOO demana que no hi hagi tants de canvis amb les nomenclatures legals d’aquests darrers anys. Pensam que això no és beneficios pels docents.  Conselleria pensa que és així però que ho han de fer per poder establir diferències amb conceptes anteriors.

    PRIMÀRIA.

    Demanem si l’augment amb hores de llengua estrangera i d’educació artística la part del llenguatge musical afectarà a les plantiles del centre. També des de CCOO demanem si pot haver desplaçaments i si es preveu augmentar el número de mestres.  Conselleria respon que han estudiat les dades i no hi haurà un gran canvi i que en casos puntuals podran incrementar el número de docents de llengua estrangera.

    CCOO reinvidica que llevant hores de lliure disposició als centres de primària estan llevant autonomia als centres.  Conselleria argumenta que no hi haurà molt d’impacte segons les seves previsions.

    El sindicat CCOO demana qui decidirà si duen a terme les Situacions d’Aprenentatge o les Unitats de Programació. Conselleria donarà flexibiitat perquè es pugui fer a cada nivell educatiu.

    CCOO demana si les sessions de seguiment d’avaluació s’hauran de seguir fent perquè en el decret nou nomès apareix una sessió d’avaluació final.  Conselleria diu que les sessions de seguiment d’avaluació sortiran a la resolució final i en l’ordre especifica d’avaluació.

    CCOO explica que l’article 17 que parla dels drets i deures de les famílies surt molt desequilibrat. Demana que les obligacions de les famílies de ; participar , donar suport i col·laborar amb la tasca educativa surti més desenvolupat.  Conselleria diu que ho rectificarà hi ho afegirà.

    CCOO demana per a una Educació de Qualitat , pel benestar dels docents i de tota la Comunitat Educativa: UNA REDUCCÓ DE RÀTIOS A LES AULES I UN AUGMENT DELS RECURSOS ALS CENTRES ESCOLARS.  Conselleria diu que fan lo que poden. 

    Des de Secundària i batxiller 

    Novetats dels nou Decret de currículum:

    Ampliació dels horaris a Matemàtiques A 2n I 4t d’ESO.Reducció horària de Tecnologia i Digitalització. Reducció horària de Valors ètics.S’incorporen noves optatives a primer i segon d’ESO. En el desplegament curricular incorporar la Programació Didàctica, les Unitats de Programació i la Programació d’aula.Les Situacions d’Aprenentatge queda com un referent curricular residual que es pot utilitzar o no. Els Departaments podran triar si volem treballar amb SA o Unitats de Programació.S’incorporen modificacions en el ROC.Reducció horària a l’ambit científic tecnològic de 4t de PDC.Al PDC de 4t s’incorporen optatives i de lliure disposició del centre.La matèria de Batxiller TRB passa a ser optativa.Primer de Batxiller passa a tenir 33 hores lectives setmanals.Hi ha una nova matèria optativa a segon de Batxillerat: Activitat física, Oci i Salut.Desapareix la ponderació a l’hora d’avaluar els criteris d’avaluació. L’informe final de competències es desenvoluparà automàticament. en assolit o no assolit.

    Des de CCOO hem proposat a la Conselleria d’Educació:

    Mantenir els horaris de totes les matèries.Incorporar més desdoblaments a les hores lectives de les matèries de matemàtiques, llengües o qualsevol altra matèria que ho necessiti.Reduir el procés de burocratització dels docents.Augmentar les plantilles dels docents de les diferents matèries.

    Hem lliurat les esmenes del Professorat de Tecnologia i de Filosofia que es veuen afectats per les modificacions del nou Currículum.

    Des de CCOO considerem que no té molt de sentit presentar un nou projecte de Currículum a Secundària i a Batxiller ja que suposa nous canvis i modificacions en els processos d’ensenyament del professorat de la nostra Comunitat Autònoma. Això suposa que la preparació que el professorat ha fet prèviament amb l’aplicació dels nous Decrets de Currículum a l’any 2022 no haurà servit de res. Hem de tenir en compte la despesa en formació de la Conselleria d’Educació en cursos relacionats amb les noves propostes metodològiques que suposa l’aplicació de la LOMLOE com ara les SITUACIONS D’APRENENTATGE i el canvi que ens afectarà amb el projecte del nou currículum de 2025. 

    També suposa canvis i modificacions en els horaris de les diferents matèries que afecten directament als llocs de feina i les seves conseqüències en la pèrdua de llocs de feina, desplaçaments i concurs de trasllat.