Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 16 d?octubre 2024.

CCOO posa sobre la taula la sobrecàrrega de les i els docents de l'ensenyament públic

En un informe presentat aquest matí, el sindicat sosté que la jornada mínima real del professorat cada setmana està per sobre de les 42 hores i en alguns casos pot excedir les 48. Així mateix, situa la temporalitat del sector en un 26%, molt lluny del 8% desitjable.

19/09/2024.
    Informe d'Inici de Curs 2024-2025

CCOO presenta un informe que posa clarament de manifest la sobrecàrrega del professorat de l'ensenyament públic. Per a dedicar 10 minuts per alumna/o a la setmana, la jornada mínima real setmanal del professorat per a realitzar totes les seves funcions està per sobre de 42 hores i pot arribar a superar les 48.

La situació de sobrecàrrega del professorat és molt alarmant. L'horari oficial establert és, en general, de 37,5 hores setmanals, i de 35 on s'ha aconseguit desenvolupar l'acord amb Funció Pública per a la rebaixa de l'horari de les empleades i empleats públics; però, en la realitat, tot el personal docent excedeix aquest horari amb escreix. Les tasques s'han anat sumant i no s'ha incrementat el professorat per a assumir-les dins de la jornada oficial: les classes, la preparació d'aquestes, totes les reunions prescriptives, coordinacions, treball burocràtic, correcció de treballs i exàmens, atenció individualitzada, guàrdies i un altre sense fi de tasques associades. L'horari de permanència en el centre del professorat és de 30 hores més altres 7,5 d'horari de lliure disposició i, com s'ha pogut comprovar, aquest temps és clarament insuficient amb les actuals ràtios de grups i alumnat.

Cada docent atén de mitjana a més de 50 alumnes i alumnes en col·legis i a uns 90 en instituts, atès que cada grup rep classe de diversos docents i cada docent atén diversos grups. Per això no es pot confondre la ràtio d'alumnat per aula, com sol succeir, amb la quantitat d'alumnat que atén cada docent.

La solució és també evident, però és necessària una voluntat i una inversió decidides per a millorar les condicions en les quals es troba el professorat i, per tant, el sistema educatiu. Han d'incrementar-se molt significativament les plantilles perquè cada docent atengui menys grups –per tant, a menys alumnes i alumnes–, i reduir amb plans específics les seves tasques burocràtiques. És necessari que el professorat abordi totes les seves tasques dins del seu horari laboral oficial perquè pugui realitzar amb totes les garanties la seva important labor, sense haver de realitzar constantment un excés d'horari que deriva en un gran estrès i problemes de salut.

L'increment de 85.000 docents que porta temps reivindicant CCOO per a reduir ràtios, millorar l'atenció a la diversitat i augmentar el número de professorat per grup millorarien molt la situació. No obstant això, en alguns territoris especialment massificats o en els quals no han reduït en res la càrrega lectiva de cada docent, seria necessari un esforç addicional.

Temporalitat al 26%

En l'informe també es fa un repàs a la situació de la temporalitat en el sector docents de l'ensenyament públic que actualment se situa en un 26%. Les raons d'aquesta alarmant situació, molt lluny de l'objectiu del 8%, són que no s'ha executat la reposició dels últims anys en la majoria dels territoris, que les ofertes d'estabilització no van ser suficients en moltes CCAA i que no s'han ofert les places de nova creació des de 2020.

Per a solucionar aquesta situació és necessària la convocatòria de més de 100.000, és possible perquè els Pressupostos Generals de l'Estat estableixen que es pot excedir la taxa de reposició amb l'objectiu de no superar el 8% d'interinitat, però hem d'aconseguir que les administracions reconeguin el problema i tinguin la voluntat de solucionar els seus errors. L'estabilitat dels equips docents és fonamental per a les seves condicions laborals, però també per a millorar el funcionament del sistema.