Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 29 d?abril 2024.

CCOO Ensenyament s’oposa al Pla Pilot per la Lliure Elecció de Llengua presentat per la Conselleria d’Educació i Universitat

Des del sindicat rebutgem categòricament aquest pla pilot, ja que implica la segregació i una amenaça per al model lingüístic actual i per a la convivència.

03/04/2024.

La Federació d’Ensenyament CCOO de les Illes Balears defensa el català com a llengua pròpia de les Illes Balears en el sistema educatiu de les Illes, per la importància de la cohesió i la protecció de la nostra llengua.

Considerem la llengua ha de ser un instrument de cohesió social, i el català, com a llengua pròpia de les Illes Balears, ha de ser coneguda, protegida i promoguda socialment, i especialment en l'àmbit educatiu.

No podem permetre cap retrocés en la defensa dels drets lingüístics, i molt menys que la llengua sigui un factor de segregació dins els centres educatius. La llengua hauria de ser un mitjà d'integració i no una font de conflicte social; una confrontació innecessària i amb l'única intenció de complir amb deutes polítics.

Des de CCOO ens mantindrem ferms en la defensa de la convivència pacífica i el respecte a les diferents llengües, cadascuna amb les seves modalitats, que són pròpies de tot l'estat, i, en especial, el català propi de les Illes.

Per això, la Federació d’Ensenyament de CCOO Illes Balears rebutjarà a la Mesa Sectorial d’Educació el Pla pilot per la Lliure Elecció de Llengua presentat pel conseller d’Educació i Universitat, per les implicacions a llarg termini en l'àmbit educatiu i lingüístic de les Illes Balears.

És important recordar que la gran majoria de les entitats vinculades al món de l'educació: sindicats, patronals, associacions de pares, associacions de docents... s'han posicionat de manera clara i contundent en contra de qualsevol intent de posar en perill la cohesió lingüística i cultural de les Illes Balears, que assenyalen que el Govern «no pot trencar el consens, dinamitar el model lingüístic educatiu, atemptar contra la cohesió social, només per satisfer una minoria extremista que persegueix obsessivament l’aniquilació de la nostra llengua».

El conseller Vera no ha pogut respondre a la pregunta sobre quina evidència social i objectiva determina la implementació d’aquest pla. Estam en contra que es malbaratin doblers públics per acontentar una minoria, hi ha altres necessitats i no la segregació d’alumnat per motiu de llengua, sense que abasteixin per igual els mateixos continguts, inclosos els lingüístics, que és l’objectiu dels grups flexibles.

A més a més, dins el seu Pla hi ha un greuge més a la llengua i la cultura; pretendre que l’assignatura de Medi o Geografia i història es pugui fer en castellà, desnaturalitza els noms dels elements que formen part del nostre patrimoni natural i social, de la identitat més profunda dels illencs. És la perpetració més greu que espot arribar a fer a la cultura històrica.

La instrumentalització de la llengua no té més finalitat que imposar, d’una manera o altra, a través de qualsevol estratègia ideada, per diluir i discriminar la presència de la nostra diversitat cultural i lingüística i per erradicar el català.

A més, si tenim en compte que la majoria de centres públics no poden fer desdoblaments per manca d’espais, deixa palès que aquestes subvencions recauran en els centres educatius que depenen de les patronals, un augment implicit de la inversió en els ensenyaments privats i concertats.

Malauradament, el Pla Pilot presentat suposa una materialització d’aquest atac contra la llengua catalana, per això la Federació d’Ensenyament CCOO Balears manifesta la seva repulsa i vot en contra al Pla