Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 27 d?abril 2024.

PER A EVITAR EL FRACÀS I L'ABANDÓ ESCOLAR, I L'ALTA TAXA DE REPETICIÓ DE CURS

CCOO proposa al Govern millores estructurals en el sistema educatiu

    Per al sindicat no és suficient un pla puntual i amb un pressupost conjuntural per a incrementar lleugerament els reforços en Llengua i Matemàtiques. Per això proposa una baixada de ràtios associada a les necessitats d'aprenentatge en cada grup, més xarxa d'orientació i més suports per a l'atenció a la diversitat, així com que les inversions del Govern tinguin caràcter finalista i que es legisli per a assegurar també la inversió de les CCAA.

    25/01/2024.

    25 de gener de 2024

    En la Comissió Permanent del Consell Escolar de l'Estat, reunida aquest matí, el president i la ministra s'han fet ressò de la petició bàsica de CCOO, com que existeixi un control finalista dels fons que es destinin a aquest programa, el muntant econòmic del qual encara no està tancat i que serà “ambiciós”, segurament recollit en una partida pressupostària.

    Un altre anunci important ha estat que aquest pla s'estendrà a l'alumnat de Batxillerat i cicles formatius de Grau Bàsic, al que CCOO ha demanat que es faci extensible també a l'alumnat dels cicles formatius de Grau Mitjà, que és on es troba el major percentatge d'alumnat que engrosseix l'abandó escolar primerenc.

    CCOO ha recordat al president del Govern les seves peticions de baixada de ràtios, l'actualització del decret de 2010 de requisits mínims dels centres, entre altres qüestions, i la urgència de negociar en les meses sectorials millores en les condicions laborals del professorat i una llei d'estatut docent.

    El sindicat reafirma la idea que l'esforç de millora del sistema educatiu ha de ser estructural i compartit entre les diferents administracions, Govern i comunitats autònomes. L'increment d'inversió i recursos associat a un pla no és mala notícia, però no és en absolut suficient. Des de CCOO es recorda també que aquelles mesures que incideixin en plantilles o condiciones laborales del profesorado deben pasar por la Mesa Sectorial docente y ser objeto de negociación.

    Les propostes bàsiques del sindicat en aquests aspectes són molt clares i concretes:

    • Que tot l'alumnat amb necessitats específiques d'aprenentatge (necessitats especials, dificultats d'aprenentatge, desavantatge social i/o compensació educativa, etc.) comptin doble a l'efecte de ràtio dels grups en totes les etapes i ensenyaments. És important destacar que l'educació pública escolaritza entorn del 75% d'aquest alumnat. Per a aquesta mesura, CCOO ha estimat, en el seu informe d'inici de curs, que es necessiten 34.717 docents més, amb un cost aproximat de 1.458 milions d'euros.

    • Que l'alumnat amb dificultats específiques d'aprenentatge també estigui associat a recursos especialistes addicionals en els centres, com ho està el de necessitats educatives especials, en un ràtio màxim de 12 estudiants per cada docent especialista en Audició i Llenguatge i en Pedagogia Terapèutica. Per a això seria necessari un increment d'aquests perfils de 21.177 efectius, amb un cost aproximat de 889 milions d'euros.

    • Incrementar el nombre de professionals de la xarxa d'Orientació, en els seus dos perfils d'Orientació i Serveis a la Comunitat, per a una adequada avaluació i seguiment de qualsevol necessitat o dificultat. Per a això fan falta 10.026 professionals addicionals, amb un cost aproximat de 421 milions d'euros.

    Per descomptat, per a assumir tots aquests costos anuals, és necessari un clar increment d'inversió també de les comunitats autònomes, i el Govern ha de legislar, com és la seva competència, per a assegurar aquestes mesures en tot el territori. Cal recordar que, encara que el Ministeri d'Educació va multiplicar per set les transferències a les CCAA entre 2017 i 2021, el 90% de la inversió educativa depèn dels pressupostos de les autonomies (en 2017 era el 95%), perquè tenen transferides les competències educatives i de gestió de personal.

    Tot això amb la fi última d'aconseguir l'èxit educatiu de tot l'alumnat, superant les disfuncions que presenta el nostre sistema, que es concreten en l'excessiu fracàs i abandó escolar primerenc, així com en unes molt altes taxes de repetició de curs en l'educació obligatòria, i una Formació Professional deficitària.