Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 29 de març 2024.

CCOO celebra el pla d'adaptació climatològica del MEFP malgrat l'escassa dotació i exigeix la seva negociació per a una implantació realista

El sindicat mostra la seva satisfacció per la proposta, una de les reivindicacions històriques de CCOO, però convida al Ministeri a treballar de manera consensuada amb la comunitat educativa perquè la posada en marxa d'aquesta iniciativa sigui eficient i democràtica.

19/08/2022.

La Federació d'Ensenyament de CCOO (FECCOO) porta anys reivindicant que és urgent que es prenguin mesures organitzatives i es destinin recursos per a aconseguir entorns saludables i sostenibles en l'àmbit educatiu davant temperatures extremes, tant altes com baixes. Per això, si bé rep de manera positiva la proposta del Ministeri d'Educació del Pla d'Adaptació Climatològica per als centres educatius, considera que la dotació de 200 milions d'euros és, sens dubte, insuficient, i exigeix a més una mesa de negociació amb la comunitat educativa que permeti que la seva implantació sigui realista, democràtica i eficient.

El sindicat aprofita per a instar les diferents administracions educatives que recordin el Reial decret 486/1997, de 14 d'abril, pel qual s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball i que és aplicable i d'obligat compliment en tots els centres de treball sense excepció, en el qual s'estableixen les temperatures mínimes i màximes entre 17 °C i 27 °C per als locals on es fan treballs sedentaris, entre els quals es troben els centres educatius.

Tenint en compte que a les aules del nostre país s'han impartit classes per sota dels 15 graus a l'hivern, i els 30 °C i fins a 35 °C a la primavera i estiu, es fa urgent una resposta ràpida, àgil i clara. Per això, FECCOO exigeix que:

- Davant situacions d'aquest tipus, es permeti als centres, sobre la base de la seva autonomia organitzativa i en funció de les seves característiques específiques i etapes a les quals imparteix ensenyament, adoptar mesures urgents tendents a pal·liar els efectes de les temperatures extremes en dues vies: organitzatives (flexibilitat d'horaris, agrupaments, etc.) i de recursos econòmics, per a la compra dels materials necessaris.

- S'abordi un pla nacional per a adaptar els centres a aquestes noves realitats, que comporti l'estudi i anàlisi de la realitat bioclimàtica i de confort dels centres per a determinar les seves característiques sobre la base de la seva ubicació geogràfica, orientació, grau d'exposició al sol, tipologia constructiva, materials de construcció emprats, qualitat de l'aïllament, etc., de manera que es determinin les seves necessitats específiques (ventilació, tancaments, aïllament de parets, necessitat d'aparells d'aire condicionat, elements d'ombra als patis, etc.).

- Les diferents administracions actuïn decididament davant l'emergència climàtica contra la qual ens enfrontem i que produeix efectes nocius per al benestar i la salut de la comunitat educativa del nostre país.