Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 20 d?abril 2024.

Publicades les noves transitòries del RD d'ingrés docent per als processos d'estabilització

• RD 270/2022, de 12 d'abril, que modifica el Reglament d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents

CCOO farà un anàlisi jurídic detallat del text final publicat avui en el BOE i actuarà amb tots els mitjans al seu abast per a evitar el desori que es pot produir i perquè totes les places per concurs oposició es convoquin pel procediment de la transitòria quarta.

13/04/2022.
RD 270/2022

Avui s'ha publicat en el BOE el Reial Decret 270/2022, de 12 d'abril, pel qual es modifica el Reglament d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents al qual es refereix la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i es regula el règim transitori d'ingrés al qual es refereix la disposició transitòria dissetena de la citada llei, aprovat per Reial decret 276/2007, de 23 de febrer:

Es regulen dos processos per a l'estabilització:

El primer, mitjançant un sistema d'ingrés per concurs oposició, es dirigeix a places ocupades per personal temporal en els tres anys anteriors al 31 de desembre de 2020, a les quals s'afegeixen les places dels processos d'estabilització de les lleis de Pressupostos Generals de l'Estat per a 2017 i 2018. I el segon, mitjançant concurs excepcional de mèrits, regula la convocatòria excepcional d'estabilització d'ocupació temporal de llarga durada de places ocupades amb caràcter temporal amb anterioritat a l'1 de gener de 2016.

Per al procés d'estabilització ordinari (concurs oposició), la fase d'oposició constarà d'una única prova en dues parts no eliminatòries. La part A consisteix en el desenvolupament d'un tema. La part B (aptitud pedagògica) consisteix en la presentació d'una unitat didàctica de l'especialitat. També hi haurà una prova pràctica obligatòria per a especialitats d'FP, i a elecció de les administracions educatives per a les restants especialitats. La qualificació final de totes dues parts A i B ha de ser d'almenys 5 sobre 10. La qualificació final d'aquesta fase d'oposició ponderarà un 60% en la puntuació final del concurs oposició. La fase de concurs, amb un màxim de 10 punts, ponderarà un 40% en la puntuació final del concurs oposició: experiència docent (màxim de 7 punts, prevalent-se l'experiència en la mateixa especialitat a la qual s'opta); formació acadèmica (màxim de 2 punts) i altres mèrits (màxim d'1 punt). Dins d'altres mèrits es valorarà haver superat la fase d'oposició en la mateixa especialitat en processos selectius anteriors, i s'inclou la formació permanent també.

Per al procés d'estabilització extraordinari (només mitjançant concurs de mèrits excepcional per una sola vegada), la puntuació màxima serà de 15 punts repartits en tres blocs: experiència docent (màxim de 7 punts, prevalent-se l'experiència en la mateixa especialitat a la qual s'opta); formació acadèmica (màxim de 3 punts) i altres mèrits (màxim de 5 punts, on es valorarà superar la fase d'oposició en la mateixa especialitat a la qual s'opta en anteriors processos selectius, i també la formació permanent). Aquest procés, d'acord amb el dictamen del Consell d'Estat, només serà aplicable a l'estabilització de places ocupades per personal interí, sense que afecti les de reposició o nova creació.

CCOO considera completament inadequat que s'hagi eliminat en el document final el següent paràgraf de la disposició transitòria quarta relativa al concurs oposició:

…així com per als procediments selectius d'ingrés que es convoquin i resolguin durant els anys 2022, 2023 i 2024 per a les places que no es trobin enquadrades en l'estabilització recollida en l'article 2 de la Llei 20/2021 de 28 de desembre…

El sindicat considera inacceptable que això pogués implicar que s'usaran tres vies diferents de lliure concurrència per a totes les persones aspirants (dos concursos oposició diferents i el concurs de mèrits) en lloc de dos (un sol concurs oposició i el concurs de mèrit) com estava previst anteriorment.

Aquest canvi s'ha realitzat sorprenentment a darrera hora, no s'ha plantejat en cap moment en les negociacions ni en cap pas anterior de la tramitació de la norma. Tots els informes previs i la resolució d'orientacions de la Secretaria d'Estat de Funció pública deixaven clara la possibilitat d'acumular totes les places que fossin per concurs oposició en les mateixes convocatòries amb el mateix procediment de lliure concurrència, que és clarament el més adequat per al sector docent, tant per a la gestió del procés com per a totes les persones aspirants. A més, el model de concurs oposició que estableix la disposició transitòria quarta és perfectament legal i legítim per a qualsevol procés selectiu amb qualsevol mena de places.

El sindicat lamenta que no s'hagin inclòs les seves propostes de millora en la taula sectorial i les seves esmenes en el Consell Escolar de l'Estat, que van resultar aprovades en les votacions en aquest òrgan (consulta-les aquí).

Així mateix, critica que no s'hagi tingut en compte la seva iniciativa de simplificar també el procediment d'accés al cos de grau superior i d'adquisició de noves especialitats per al professorat funcionari de carrera.

CCOO exigeix al Ministeri d'Educació i FP que convoqui urgentment la taula sectorial docent per a tractar les implicacions de les modificacions introduïdes a última hora.

La Federació d'Ensenyament de CCOO farà una anàlisi jurídica detallada del text final publicat avui en el BOE i actuarà amb tots els mitjans al seu abast per a evitar el desori que es pot produir i perquè totes les places per concurs oposició es convoquin pel procediment de la transitòria quarta.