Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 19 d?abril 2024.

La Federació d'Ensenyament de CCOO demana a la Conselleria ajornar l'aplicació dels nous Currículums al 2023

Davant un escenari d'incerteses i de manca d'informació, CCOO reclama que primer s’ha de formar al professorat i s'ha de dotar als centres de recursos suficients per implementar la nova normativa.

06/04/2022.

Dimarts, 5 d’abril de 2022

La Federació d’Ensenyament de CCOO demana que el nou model curricular s’apliqui un cop realitzada la formació del professorat i amb la incorporació als centres dels recursos suficients respecte al professorat, personal complementari i amb els mitjans materials i didàctics adients. El secretari general d’Ensenyament, Mario Devis, recorda que “La formació del professorat en la implementació dels nous currículums s'ha de realitzar, i ha de ser en temps lectiu, també la dels equips directius i de la inspecció educativa, de manera que permeti l'impuls de totes les seves potencialitats i no es quedi la LOMLOE en simple canvi burocràtic i de llenguatge” .

Tot i així, CCOO defensa que el nou enfocament educatiu dels Ensenyaments suposa un avanç positiu però considera que les presses en l’aplicació poden ser contraproduents ja que les publicacions dels currículums es faran durant el mes d’abril, a les acaballes del segon trimestre. Considerem que el moment de la seva publicació és massa tard, i això complica el seu desenvolupament als centres.

Els decrets autonòmics per concretar la llei seran per tràmit d'urgència; la qual cosa implica una minva important del debat amb la comunitat educativa “Des del nostre punt de vista hi ha precipitació en la implementació dels nous currículums al proper curs 22-23 i manca de planificació: a hores d'ara, només s'ha aprovat el currículum d'infantil i encara s’estudien les al·legacions al currículum de primària. Ens falta tot el gruix més important i extens dels currículums: secundària i batxillerat “comenten els representants del sindicat.

Des de CCOO Ensenyament considerem que és indispensable que el nou model curricular proposat es desenvolupi conjuntament amb la necessària formació permanent en temps lectiu del professorat, dels equips directius i de la inspecció educativa, i una proposta de calendari raonable per a realitzar-la. Així mateix, exigeix la necessària i suficient dotació pressupostària en professorat, personal educatiu i mitjans materials que permetin a l'ensenyament públic respondre amb èxit als desafiaments que planteja aquest enfocament.

La LOMLOE suposa un canvi de paradigma metodològic amb el qual tot el professorat hi ha d'estar preparat, també suposa l’elaboració de nou material didàctic, hores de coordinació per treballar projectes interdisciplinaris, entre altres.

Defensem que a la planificació que s'ha fet des de la Conselleria d'Eduació no s'ha tingut en compte la necessària formació pedagògia i didàctica que s'ha de realitzar en els mateixos centres, adaptada als diferents projectes per tal de formar al docent en les metodologies associades als projectes educatius específics de cada centre.

Són imprescindibles i necessaris uns canvis metodològics per als que molts de centres i docents encara no estan preparats; uns canvis que, a més, provocaran molts problemes organitzatius, i un important excés de càrrega burocràtica.

Des de la Federació d’Ensenyament de CCOO demanem a la Conselleria seny i mesura, i sobretot planificació si volem que aquest nou model sigui tot un èxit i que el beneficiat sigui l’aprenentatge de l’alumne. Ens sembla molt més raonable prorrogar la implementació dels currículums, dotant de la màxima flexibilidad, més formació als centres i un augment de recursos humans i materials; per així assegurar la qualitat dels ensenyaments i una correcta transició al nou model educatiu.

Valoració dels continguts de la LOMLOE :

Pel que fa a la valoració dels continguts que proposa la LOMLOE considerem encertada la recuperació de l'educació per a la ciutadania mitjançant “l’Educació en valors cívics i ètics”, el caràcter integrador de l'avaluació educativa, la recuperació dels programes de diversificació curricular, així com el caràcter extraordinari de la repetició de curs.

Però hi ha altres aspectes amb els quals des de CCOO Illes Balears Ensenyament ens mostrem més crítics i que posarem de manifest en la presentació d’al·legacions quan presentem els esborranys a les properes Meses Tècniques per tractar els currículums. Entre elles, mantenir la matèria de Religió en el currículum; la continuïtat dels cicles formatius de grau bàsic, la qual cosa suposa conservar els itineraris educatius dins d'una etapa bàsica i obligatòria; l'enfocament neoliberal que es trasllueix i que es manifesta, entre altres, en el desenvolupament de la competència emprenedora i en matèries com a “Economia i Emprenedoria” de 4t curs d'ESO; la falta de reconeixement dels aprenentatges filosòfics i artístics en el currículum; el limitat impuls a l'optativitat que permeti a l'alumnat modelar de manera substantiva el seu procés educatiu; el manteniment de l'enfocament en el currículum de la matèria Geografia i Història; entre altres qüestions.

Malgrat les llums i les ombres de la reforma educativa, CCOO considera que la nova llei pot ser una palanca de canvi per a la necessària modernització del sistema educatiu, tant per aquells pilars en els quals se sustenta com per les principals novetats que aporta, destacant entre aquestes l'aposta per l'equitat i la inclusió educativa per a garantir l'èxit educatiu a tot l'alumnat.