Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 26 d?abril 2024.

CCOO crida a la mobilització per la protecció internacional de la infància, el dret universal a l'educació i la garantia dels drets humans

La Federació d'Ensenyament exigeix el compliment de la legislació internacional de protecció de la infància, de tots els nens, nenes, adolescents i joves que en aquests moments transiten per qualsevol país de la Unió Europea.

17/03/2022.
    La Federació d'Ensenyament de CCOO mostra la seva solidaritat amb el poble ucraïnès

La crisi humanitària d'Ucraïna ve a sumar-se a altres tantes provocades per les guerres, la destrucció del medi ambient o la violació sistemàtica dels drets humans en nombrosos països, obligant milions de persones a abandonar les seves llars per a salvar les seves vides, com en aquest cas han hagut de fer els ucraïnesos i les ucraïneses.

Des de CCOO exigim la garantia dels drets humans i el compliment de la legislació internacional de protecció de la infància, de tots els nens, nenes, adolescents i joves que transiten per qualsevol país de la Unió Europea, que travessen fronteres o es troben detinguts il·legalment en elles, i especialment dels que viatgen sense referents familiars. No importa si fugen d'Ucraïna, de l'Afganistan, de Síria o de Myanmar, sinó la seva situació de necessitat de protecció internacional i de l'obligació dels nostres governs de protegir-los.

Aquest escenari de protecció de la infància ens obliga a pensar en la nostra responsabilitat, com a docents i com a sindicalistes, per a contribuir a garantir el dret universal a l'educació de tots els nens, nenes, adolescents i joves que arriben a les nostres ciutats, escoles i instituts. Al costat de les polítiques de primer acolliment a les famílies, exigim a les administracions polítiques educatives que:

• Incrementin les plantilles docents, permetent així la presencialitat de més d'un docent en el grup que més el necessiti per la incorporació immediata d'alumnat nouvingut, sense excloure-ho del seu grup d'iguals en aules prèvies separades.

• Reforcin el personal de suport per a facilitar la identificació de necessitats de tot l'alumnat i els possibles obstacles a la seva inclusió efectiva en el centre educatiu, i proposi solucions.

• Permetin la incorporació personal específic d'acompanyament i suport lingüístic de l'alumnat des del primer dia, amb sessions i seguiment personalitzat en horari extraescolar.

• Afavoreixin l'aplicació de metodologies obertes que facilitin la participació de l'alumnat i tota la comunitat educativa en l'acolliment i la inclusió en un clima proactiu en la construcció del coneixement, però també de la convivència, dels afectes i les cures de les persones més febles.

• Permetin la posada en marxa d'iniciatives d'acompanyament entre alumnat: club de lectura amb equips lectors –o padrins lectors, padrines lectores– amb alumnat de diferents edats, que accelerin l'adquisició de la llengua i el coneixement de la cultura d'acolliment.

• Promoguin la formació del professorat sobre els drets humans i els principis rectors de la protecció internacional de la infància, que garanteixin un veritable acolliment i una educació plena, perquè parlar d'educació és parlar d'inclusió, equitat i justícia social.

• Reforcin l'acció i la funció tutorials, i l'atenció a les famílies a través de la xarxa d'orientació i la figura del professorat tècnic de serveis a la comunitat i altres anàlogues.

Per al sindicat són imprescindibles la inversió, la coordinació entre administracions públiques (central, autonòmica i local), i també entre aquestes i les organitzacions no governamentals especialitzades en la protecció dels drets de la infància, per a fer el més efectives possible les mesures adoptades.