Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 20 d?abril 2024.

40 anys de VIH: indetectable = intransmissible

Des de CCOO continuem combatent les discriminacions que encara avui sofreixen persones amb VIH en l'àmbit laboral i ens felicitem pels avanços mèdics que permeten que, actualment, prop del 90% de les persones amb VIH a Espanya tinguin una càrrega viral indetectable i, per tant, intransmissible.

03/12/2021.

Es compleixen 40 anys des que, en 1981, es van diagnosticar els primer casos de VIH en el món. Durant aquest temps, segons dades de la Coordinadora Estatal de VIH i SIDA (CESIDA), a Espanya més de 200.000 persones s'han infectat pel VIH i d'elles prop de 60.000 han mort per causes relacionades amb la sida. No obstant això, la situació ha canviat molt des d'aquells primers casos i ha passat de ser una malaltia mortal a una malaltia crònica. Aquests avanços suposen un important increment de l'esperança de vida. A més, ara com ara, prop del 90% de les persones amb VIH a Espanya compten amb una càrrega viral en nivell indetectable, la qual cosa fa que el virus sigui així mateix intransmissible. Tot això ha contribuït de manera favorable al manteniment de les ocupacions.

Destaquen també els avanços que ha suposat l'acció sindical de CCOO per a la inclusió laboral d'aquestes persones, des de la formació i la sensibilització de delegades i delegats a mesures concretes que s'han reclamat des de l'organització sindical, com el canvi normatiu que va permetre que el fet que tenir VIH ja no sigui causa d'exclusió en les oposicions a forces i cossos de seguretat de l'Estat o tot el nostre treball en relació a la prevenció en salut laboral.

Amb tot, hi ha persones que pateixen encara avui discriminacions i estigmatització en la societat i, encara que aquesta és una informació estrictament confidencial, la veritat és que també continuen sofrint aquests problemes en el món laboral, tant a l'hora d'accedir a una ocupació com en els seus llocs de treball.

De cara a facilitar la labor de delegats i delegades, CCOO disposa de la ‘Guia Sindical davant el VIH’ editada en 2020 juntament amb la Federació Espanyola de Lesbianes, Gais, Trans i Bisexuals (FELGTB), Treballant en Positiu, la Coordinadora Estatal de VIH i SIDA (CESIDA) i la Coordinadora d'Associacions de Lluita Contra la Sida de la Comunitat Valenciana (CALCSICOVA).

Aquesta guia persegueix facilitar informació per a erradicar els mites i pors que encara persisteixen en relació amb el VIH, a més de facilitar la labor diària de la representació de les persones treballadores amb solució de dubtes i eines per a la negociació col·lectiva.

Finalment, des de CCOO ens sumem també enguany a la ruta #YotrabajoPositivo de ‘Treballant en Positiu’, que en aquesta edició commemora a més els tres anys del Pacte social per la no discriminació i la igualtat de tracte davant el VIH. Així mateix, el passat 16 de novembre, la secretària confederal de Dones, Igualtat i Condicions de Treball, Carolina Vidal López, va participar en el webinar ‘Drets davant la COVID-19: La protecció de les dades de salut en l'àmbit laboral’.

"El compromís de CCOO amb les persones que tenen VIH és total. A l'hora de fer balanç d'aquests 40 anys reconeixem els avanços, però sabem també que cal continuar treballant per a erradicar la discriminació i la por que encara persisteixen en relació al VIH", conclou Carolina Vidal López.