Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 18 d?abril 2024.

Protocol per a la prevenció i actuació enfront de l'assetjament sexual i assetjament per raó de sexe en l'àmbit laboral

L'assetjament sexual i/o per raó de sexe en l'entorn laboral constitueixen expressions de violència que atempten contra diversos drets fonamentals i tenen un efecte devastador sobre la integritat física, psíquica i moral de les persones, especialment de les dones.

05/10/2021.
    Protocolo acoso sexual

L'assetjament sexual i/o per raó de sexe en l'entorn laboral constitueixen expressions de violència que atemptencontra diversos drets fonamentals i tenen un efecte devastador sobre la integritat física, psíquica imoral de les persones, especialment de les dones. Tots dos són contraris al principi d'igualtat de tracteentre dones i homes i constitueixen discriminació per raó de sexe. A més, contaminen l'entornlaboral i tenen importants efectes sobre el clima laboral de l'empresa o entitat en la qual es produeixen.

El protocol per a la prevenció i actuació enfront de l'assetjament sexual i l'assetjament per raó de sexe respon a lanecessitat de prevenir, sensibilitzar i, en el seu cas, atallar amb totes les garanties aquestes formes de violència idiscriminació en l'àmbit laboral, així com de complir amb la legalitat vigent, especialment amb l'article 48 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i el Reial decret 901/2020, de 13 d'octubre, pel qual es regulen els plans d'igualtat i el seu registre i es modificael Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball,així com amb l'article 14 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals.

De la interpretació integrada i sistemàtica d'aquestes normes s'evidencia que tota empresa, independentment del seu nombre de persones treballadores, té l'obligació d'adoptar, si escau prèvia negociació amb la representació legal de les persones treballadores, un procediment o protocol per a prevenir iactuar enfront de l'assetjament sexual i/o per raó de sexe. Però a més de ser obligatòria l'adopció de mesuresper a evitar l'assetjament i arbitrar procediments per a la seva prevenció i per a donar llit a les denúncies, el protocol de prevenció i gestió de l'assetjament sexual i/o per raó de sexe presenta indubtables avantatges per a les parts.

L'existència d'un protocol enfront de l'assetjament sexual i l'assetjament per raó de sexe, mostra a les treballadoresi treballadors el compromís de l'empresa contra aquestes formes de violència, sensibilitza a la plantilla i elsaclareix la tutela preventiva enfront de l'assetjament, al mateix temps que garanteix una via interna, confidencial i ràpidade resolució, erradicació i reacció enfront de conductes d'assetjament sexual o per raó de sexe que puguinproduir-se en l'empresa.

Pots seguir llegint al document adjunt...