Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 28 de març 2024.

CCOO exigeix l'estabilització de les plantilles en l'ensenyament concertat

El curs 2020-2021 va suposar la reducció de l'alumnat per aula i l'augment de la ràtio docent/unitat concertada, conseqüència de l'increment de professionals contractats per a reforçar les plantilles.

21/09/2021.

Després de 35 anys de vigència del Reial decret de Concerts, la jurisprudència del Tribunal Suprem ha consagrat, en la pràctica, un únic criteri per a concertar: tenir una ràtio alumnat/unitat igual o superior a la dels centres del seu entorn. Un criteri pervers, perquè suposa que els centres susceptibles de perdre'l són els que tenen una ràtio inferior, generalment els situats en entorns més desfavorits i els més compromesos socialment.

Les últimes dades definitives sobre ràtios en l'ensenyament concertat són del curs 2019-2020 i, en els nivells obligatoris o gratuïts, donaven una mitjana a nivell estatal en el 2n Cicle de l'Educació Infantil, de 23 estudiants per unitat; en Primària de 24,8, i en l'ESO de 26,7. Si ens centrem en Primària, Andalusia, Balears, Castella-la Manxa, Catalunya, Comunitat Valenciana, Madrid, Múrcia, Navarra, La Rioja, Ceuta i Melilla igualaven o superaven el màxim legal permès de 25 alumnes/us per aula, sense intervenció de les autoritats educatives. Mentre molts centres sobrepassen els màxims establerts, uns altres han de tancar unitats, amb la consegüent pèrdua d'ocupació.

Durant el curs escolar 2020-2021 la pandèmia va suposar la reducció generalitzada de l'alumnat per aula i l'augment de la ràtio docent/unitat concertada, conseqüència directa de l'increment de professionals contractats per a reforçar les plantilles. CCOO ha exigit reiteradament la consolidació d'aquestes plantilles i la disminució de ràtios però, excepte alguna excepció, les CC. AA. han iniciat aquest curs 2021-2022 prescindint d'aquests reforços i tornant a una situació de normalitat prepandèmia. L'increment de ràtio docent/aula permetria, a més de garantir el manteniment de les mesures COVID i la qualitat educativa, subscriure acords, tal com recull la disposició vuitena del nou Conveni Col·lectiu, en els quals tindria prioritat la reducció d'una hora de càrrega lectiva, sense repercussió salarial, per al personal docent major de 58 anys.

Però no està sent així i fa l'efecte que només interessa reduir costos. La utilització dels fons COVID del Govern era una oportunitat única per a millorar, estabilitzant les plantilles addicionals i proporcionant una educació més individualitzada a l'alumnat amb més necessitats. Una vegada més ens demostren que l'educació no és una prioritat.

CCOO continuarà treballant en la millora de les condicions laborals dels treballadors i les treballadores del sector, i això passa, sens dubte, per la millora de les ràtios actuals.