Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 19 d?abril 2024.

LA DESTRUCCIÓ D'OCUPACIÓ S'ACARNISSA AMB ELS SECTORS MÉS FEMINITZATS I PRECARIS

Una de cada quatre persones perd el seu treball en l'ensenyament privat durant les vacances d'estiu

CCOO denuncia que el període estival ha suposat de nou la pèrdua de milers d'ocupacions en el sector de l'ensenyament privat, i alerta que agost va finalitzar amb un descens de persones afiliades a la Seguretat Social del 26,76% respecte al mes de maig, percentatge superior al 24,23% corresponent al mateix període de 2020.

10/09/2021.
    Evolución de los empleos destruidos en el ámbito educativo en los meses de junio, julio y agosto

La Federació d'Ensenyament de CCOO denuncia que la destrucció d'ocupació en l'ensenyament privat està íntimament lligada a la temporalitat i al treball parcial, que, al costat de les baixes retribucions, són els grans llastos que impedeixen la dignificació de les condicions laborals de milers de persones treballadores, perpetuant així la seva precarietat.

Durant els mesos de juny, juliol i agost, el nombre de persones treballadores del sector educatiu en el seu conjunt es va reduir en 203.432, segons les dades d'afiliació mitjana de la Seguretat Social, dels quals la gran majoria, el 75,55%, correspon al sector privat. Les dades empitjoren quantitativament respecte al mateix període de 2020, en el qual es van perdre 162.331 llocs de treball, dels quals un 81,72% van correspondre al sector privat.

En sectors com l'ensenyament concertat, l'ensenyament privat sense concert o les universitats privades, són habituals els acomiadaments de docents que han treballat com a substituts durant el curs coincidint amb el període vacacional, sense que s'hagi incorporat el titular. A més, abunden les contractacions lligades exclusivament a la durada del curs escolar.

El mes d'agost, les persones amb contracte fix discontinu afiliades a la Seguretat Social només representen un 9,02% de les quals hi havia contractades al maig.

Però és en els sectors educatius amb major feminització i amb retribucions més baixes, com l'Educació Infantil, l'Oci Educatiu o l'Ensenyament no reglat, en els quals més ocupació es destrueix i en els quals els contractes eventuals parcials estan a l'ordre del dia. La Federació d'Ensenyament de CCOO critica que la gestió de la crisi de la pandèmia ha estat l'excusa perfecta perquè administracions i titularitats de centres educatius privats s'acarnissin amb el personal més desprotegit. Les primeres incomplint en moltes ocasions els contractes establerts amb les entitats prestatàries de serveis i liquidant al professorat COVID contractat per a reforçar les aules durant la pandèmia, i les segones abusant, en moltes ocasions de manera fraudulenta, de la contractació temporal.

Durant agost només seguien afiliades un 52,27% de les persones amb contracte eventual a temps parcial de les que ho estaven al maig. Aquesta percentatge s'incrementa fins a un 84,56% en el cas de les persones amb contracte eventual a temps complet.

El sindicat exigeix que s'abordi de manera immediata el problema de la temporalitat en el sector educatiu i es pal·lii l'estacionalitat del treball, vinculada a la durada del curs acadèmic. En aquest sentit, la Federació d'Ensenyament de CCOO aposta per un gran pacte per l'ocupació en el sector educatiu que impliqui administracions i patronals, de manera que es garanteixi l'ocupació estable i de qualitat, amb el consegüent benefici educatiu per a l'alumnat.