Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 28 de març 2024.

CCOO titlla de continuista l'RD de Creació d'Universitats per no limitar de manera taxativa la proliferació de centres privats

  • Demana a l'Executiu posar fre a la liberalització de l'educació superior.

El sindicat expressa a més el seu desacord amb el format de docència bimodal i a distància que proposa la normativa presentada i exigeix obrir un procés de diàleg per a definir els serveis que presten les universitats i les condicions de treball del professorat.

17/12/2020.
Aula universitaria

Aula universitaria

El projecte de Reial decret de “creació, reconeixement, autorització i acreditació d'universitats i centres universitaris” és una nova ocasió malgastada pel Ministeri per a millorar l'actual RD 420/2015, en el qual el Govern del PP va establir requisits massa laxos per a reconèixer com a universitats a nombrosos centres acadèmics privats.

Per a CCOO, la proposta no distingeix entre universitats i centres universitaris, mantenint un model continuista que, de fet, promociona la docència virtual i “bimodal” (la que s'ha estat utilitzant durant la pandèmia, amb alumnat presencial i de manera telemàtica) i els aspectes quantificables, tant en docència (títols expedits) com en recerca (avaluacions positives). A més, si les ràtios en les universitats presencials resulten clarament insuficients, en el cas de les bimodals i a distància resulten senzillament ridícules.

El sindicat considera que el model virtual no pot implementar-se sense el suficient finançament, la qual cosa és incompatible amb la reducció dels pressupostos de les universitats públiques produït en els últims anys. No es pot aprofitar l'esforç del personal per a cobrir la docència de manera bimodal en una situació tan excepcional com la de la pandèmia per a implementar aquest model amb l'únic objectiu de reduir costos.

D'altra banda, el principal risc de l'ensenyament a distància és que deixa fora a ensenyaments eminentment pràctics i no afavoreix la incorporació de l'alumnat a tasques de recerca o de camp, la qual cosa desfigura per complet el que ha de fer i ser una universitat.

En definitiva, el projecte d'RD pretén endurir lleugerament els criteris de la normativa actual, però no resol el problema de la proliferació d'universitats privades que han sorgit sense l'adequat control de qualitat. És més, sembla que l'objectiu de la reforma legislativa és, abans de res, incorporar l'ensenyament a distància virtual, bimodal o semipresencial, la qual cosa suposa un pas més cap a la degradació de la qualitat universitària, pervertint els fonaments en els quals es construeix la mateixa essència universitària, que ha de ser, necessàriament, una conjunció de docència i recerca. Ni les universitats privades que s'han anat creant ni l'ensenyament superior virtual poden garantir els recursos humans ni les infraestructures científiques perquè aquesta combinació sigui possible. Això afebleix, per tant, la qualitat de l'ensenyament universitari al nostre país.

Mentrestant, la Universitat Pública llangueix sense un finançament adequat, amb part de les plantilles clarament envellida i l'altra part en situació més que precària, amb uns encàrrecs de treball docent i investigador excessivament burocratitzats i amb el Personal d'Administració i Serveis (PAS) i el Personal Docent i Investigador (PDI) sobrecarregats, sense que des del Govern s'ofereixin solucions. Aquesta desídia només aconseguirà destruir l'Educació Superior com a servei públic i deixarà la formació superior accessible solo a aquells ciutadans i ciutadanes que puguin costejar-la-hi.

Per això la Federació d'Ensenyament de CCOO, cansada de l'arrogància del Ministeri d'Universitats, li exigeix l'obertura d'un procés de diàleg amb la representació dels treballadors i les treballadores en la Taula de Negociació per a definir els serveis que presten les universitats i les condicions de treball del personal docent i investigador.

COOO emplaça al Govern a prestar la deguda atenció als continus intents de l'equip del Ministeri d'Universitats de liberalitzar i desregular el servei públic d'educació superior, tal com trasllueixen les propostes que al llarg d'enguany ha realitzat sobre titulacions, estatut del personal docent i investigador, reforma de la LOU i, ara, amb aquest RD.