Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 24 d?abril 2024.

El pla de prevenció de riscos no té pressupost

La FE-CCOO afirma que és necessari que la Conselleria d’Educació faci les inversions en Educació a les que es va comprometre en el seu programa electoral i destini els doblers que el Ministeri d’Educació va prometre a causa de la pandèmia a la millora dels centres educatius.

30/06/2020.

Avui la conselleria ha presentat als sindicats el pla de Prevenció de riscos laborals per el proper curs. Des de FECCOO considerem que el servei no compta amb els recursos humans ni econòmics per implementar el pla. El servei de PRL dels docents ha d’atendre un total de 393 centres educatius, 275 a l’illa de Mallorca, 48 a la de Menorca, 61 a Eivissa i 9 a Formentera, en total a 13.078 treballadors, un nombre excessiu per els recursos amb els que compta. Des de CCOO ja varem denunciar que el servei de prevenció està col·lapsat i el pla presentat avui, no ve acompanyat d'una memòria econòmica.

El servei de prevenció ha desenvolupat un total de 13 sessions només als funcionaris en pràctiques, en total s’ha format a 347 treballadors en riscos laborals aplicats al seu lloc de treball i, a més a més, se’ls ha donat informació sobre els seus drets i obligacions en matèria preventiva. L’organització del servei de prevenció, els ha entregat per escrit la informació de riscos corresponent i se’ls ha ofert la vigilància de la salut. Des de la FE-CCOO creiem que aquesta formació inicial s´ha de fer extensible a tots els docents per poder implementar els plans de prevenció ja que considerem fonamental que tots els docents tinguin formació específica en COVID.

Entenem que aquest pla presentat als sindicats té com a objectiu principal establir les pautes per a generar i mantenir les condicions de treball necessàries per garantir que l’activitat dels treballadors es desenvolupi en un entorn segur i saludable. Des de la FE-CCOO considerem que és necessari un pla específic centre per centre i una formació no només al Coordinador de salut laboral i medi ambient dels centres, sinó a tot els docents per poder implementar correctament el pla, tenint en compte que les mesures higièniques i de protecció als centres educatius són un pla de contingència de possibles rebrots en el proper curs. No volem que s’oblidi que els docents no estan formats en qüestions sanitàries, no en tenen competència i les instruccions estan obligant a desenvolupar unes tasques en la que no tenen formació, a causa d’això és una necessitat que hi hagi personal auxiliar tècnic sanitari en els centres educatius.

Hem de formular la qüestió: quin és el pressupost d'aquest pla? No ens hem d’oblidar que en altres ocasions hem exposat la necessitat de que la Conselleria acceleri els tràmits per a la construcció de nous centres educatius per baixar les ràtios als centres, un fet que ara per ara és una necessitat ineludible front la pandèmia. Sabem que això implica grans inversions pressupostàries, que precisament ja s’haurien d’haver fet d’ençà fa anys, ja que és l'única forma de pal·liar l'excés de ràtios a les aules per poder oferir una educació de qualitat. El 3'2% del PIB queda molt lluny del 5% que va prometre aquest govern i encara més del 7% que recomana la UNESCO. Per tant, per acomplir aquest primer punt, és necessari que la Conselleria d’Educació faci un esforç de destinar més inversió en educació. L’educació no és una despesa, és una inversió en la societat. Aquest és l’únic camí per deixar de ser de les primeres CCAA en abandonament i fracàs escolar.

A més a més de la necessitat d'augmentar el personal docent i de neteja que requerirà aquest curs, és necessari que també augmenti la dotació d’ATES als centres, per això volem que formin part del personal de la Conselleria d'Educació, perquè la seva incorporació als centres es faci a partir d’uns criteris regulats, transparents i adients a la tipologia de l’alumnat que han d'atendre.

Els docents necessitem una formació que faci efectiu un canvi estructural en educació per complir els reptes del segle XXI, però no pot sortir de les butxaques del propis docents i que la Conselleria s’hagi acollit al paper de supervisora a través dels CEP. Manca dotació tecnològica en els centres educatius ja que no oblidem que en aquesta crisi sanitària els docents hem posat els nostres recursos personals.

Reclamam també que es faci efectiva la reducció horària lectiva per a Infantil i Primària, de 25 a 23 hores lectives i, en Secundària a 18. Degut a que eren recomanacions del govern estatal per deixar d'aplicar les mesures que es varen prendre a causa de la crisi econòmica dels anys anteriors. Crisi rere crisi, la situació dels docents ha empitjorat considerablement a nivell de drets laborals, drets econòmics i reconeixement social.

Des de fa temps venim reclamant la pujada del 2% acordada, així com denunciar la manca de diàleg amb els interlocutors que representen el col·lectiu docent que la Conselleria d’Educació està demostrant. Per això demanem una Mesa de diàleg per a tractar el II Acord Marc per reivindicar la carrera professional dels docents equiparada a la resta del funcionariat (reconversió de sexennis en quinquennis). Ampliació de les convocatòries d'oposicions fins el 2023 i un pla consensuat de formació permanent en innovació educativa per el professorat.