Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 24 d?abril 2024.

FECCOO presenta una unitat didàctica per abordar la violència contra les dones des d'Infantil a la Universitat

El material presentat té com a finalitat combatre les violències a través d'una educació igualitària, que serveixi d'exemple i animi a l'alumnat, docents i famílies a fer una reflexió col·lectiva sobre què fer i com fer-ho.

23/11/2018.
    #Vidasnonumeros

En les diferents etapes educatives, aprenem com hem de portar-nos, què fer o dir, com vestir, en definitiva a adaptar-nos a les expectatives socials. L'escola com a dispositiu de control social ens ensenya a complir aquestes expectatives a través de la rectificació contínua. Com es vesteix, què es menja, com es menja, com es defineix el seu desig, és una cosa en la que socialment estem implicats col·lectivament. Disciplinar el cos es converteix en l'objectiu comú. Aquest sistema va calant des d'abans fins i tot del naixement. L'operatiu social es posa en marxa des del mateix moment en què una dona comunica el seu embaràs.

Aquest sistema rígid només pot portar sofriment, agressivitat, rebuig i violència, perquè difícilment arribem a consumar aquestes lògiques de perfecció i d'expressió social com a dones i com a homes.

Per a la Federació d'Ensenyament de CCOO és prioritari definir estratègies que trenquin amb les lògiques dels imperatius masclistes que suposen l'home en un esglaó social per sobre de la dona. Això només es pot aconseguir amb la transformació social, que arribarà fonamentalment a través de l'educació, en positiu, en el respecte a la diversitat, amb continguts des de la gestió no només del coneixement, sinó de les emocions, del sentiment, de la vivència i del respecte a la diferència com a element d'enriquiment, a la visibilització de cada realitat com un espectacular aprenentatge pedagògic.

D'ahi sorgeix la necessitat de presentar un material com aquest, que aborda diferents continguts i activitats que es poden treballar en tots els nivells, des d'Infantil a la Universitat, precisament per intentar eradicar o reduir totes aquelles actituds, situacions i accions que repeteixen i transmeten les idees que donaran peu a situacions de desigualtat i violència en el futur.

"Animem a compartir, expressar, manifestar i incorporar en aquest material quantes eines ens portin a canviar la concepció del món en què el masculí està més valorat que el femení, en què ser dona, de vegades, es viu com una amenaça i sense seguretat. Cal posar en la diana el masclisme i els seus còmplices.

No volem ser còmplices del feminicidi actual ni de la LGTBIQfobia imperant. Estem segures que una altra manera de fer escola és possible, en llibertat i amb premisses d'igualtat. Ens volen submises, subordinades, quietes, callades, inactives, immerses en una disciplina fèrria, que té la seva expressió màxima en un autoritarisme inequívoc ", sosté el document.

Si clicau aquí vos podreu descarregar el document.