Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 13 d?abril 2026.

FEIPIMEB i CECEIB bloquegen la negociació del primer conveni d’educació infantil a les illes balears i deixen plantats els sindicats

    19/12/2025.

    Les treballadores i treballadors del sector d’educació infantil de les Illes Balears han expressat una profunda decepció, incredulitat i rebuig davant l’actitud de les patronals FEIPIMEB i CECEIB, que s’han negat a seure’s a la taula amb els sindicats i amb la patronal de Cooperatives de Menorca per iniciar la negociació del primer conveni col·lectiu autonòmic per a Centres d’Assistència i Educació Infantil, tot i que al juliol passat havien signat un acord d’inici de negociació conjuntament amb les forces sindicals i altres agents socials. Aquesta retirada unilateral, en el moment de constituir-se la Mesa negociadora, ha estat percebuda com una manca de bona fe i de respecte als compromisos adquirits i ha provocat un rebuig frontal per part de les organitzacions sindicals més representatives del sector. (CCOO, UGT i STEI)

    La frustració de les professionals es veu amplificada per una realitat salarial que consideren absolutament injusta i insostenible: moltes educadores cobren salaris de base d’uns 1.200 € mensuals, mentre que d’altres categories com cuineres o netejadores sovint perceben el salari mínim interprofessional (SMI), amb jornades laborals de dilluns a divendres totes lectives i atenció directa amb els infants: no es reconeixen ni es paguen hores extres per fer tutories, preparar materials pedagògics ni per gestionar la burocràcia que aquest cicle educatiu exigeix. Aquesta situació de baixos salaris i manca de compensacions dignes ha estat un dels motors principals de les mobilitzacions de les educadores a Palma i ha posat de manifest la necessitat urgent d’un marc salarial i laboral clar i just.

    Aquesta precarietat i desigualtat salarial també es va visibilitzar en les vagues impulsades per CCOO amb les educadores de les escoletes de gestió indirecta de l’Ajuntament de Palma, que van tenir un seguiment majoritàriament massiu. Fruit d’aquestes mobilitzacions, es va aconseguir un acord amb les patronals per establir un complement autonòmic que suposa per a les educadores un increment salarial de fins a 300 € mensuals —fins a 400 € en altres categories— i complements addicionals per funcions de tutoria i per titulació, amb efecte des de setembre de 2025 i publicat oficialment al BOIB, que permetrà que algunes educadores puguin arribar a percebre fins a 1.892 € mensuals en funció de categoria i complements. Aquest acord és considerat per molts com un primer pas positiu cap a la dignificació del sector, però continua sent insuficient si no s’estén de manera homogènia a tot el col·lectiu i es consolida en un propi conveni autonòmic.

    Tot i aquest acord parcial, el compromís del conjunt de sindicats i patronals que es va assumir en la fase prèvia —incloent el compromís de negociar un conveni autonòmic on aquest complement es traslladés a totes les educadores de les Balears, independentment de la seva gestió o localització— sembla ara trencat per la manca de participació de FEIPIMEB i CECEIB a la Mesa negociadora. La situació actual deixa el sector amb fins a cinc taules salarials diferents per a la mateixa tasca educativa, de manera que mentre unes educadores podrien arribar a salaris properes als 1.800€, altres es mantenen en salaris molt més baixos, provocant inestabilitat a les plantilles i fugida de talent cap a sectors millor remunerats.

    Des de les forces sindicals, amb CCOO com a força representativa majoritària del sector i un cop consultades les treballadores, s’ha manifestat que es reserven el dret a impulsar mobilitzacions i accions reivindicatives davant la manca de serietat negociadora i davant l’incompliment dels compromisos previs per part de les patronals. Aquest sentiment compartit reflecteix no només la indignació pel bloqueig actual, sinó també la convicció que una negociació real i respectuosa amb els drets de les professionals del 0-6 és imprescindible per dignificar aquesta etapa educativa i garantir un marc laboral estable i just per a totes.

    Documentació associada
    Documentació associada