Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 25 d?abril 2024.

Estrangers pobres per a uns/as… per a altres/as pobres estrangers

10/05/2022.
    Infants botant la corda

En aquests temps que corren, tan incerts, en els quals les desgràcies semblen no venir soles, com resa aquest, la immigració és un fenomen que està en boca de tots i totes, ja que la guerra a Ucraïna ha empitjorat aquesta situació en qüestió de setmanes.

Segons l'informe de SOS Racisme, basat en una recerca-acció participativa titulada ‘Del Maine a les RRSS’, al nostre país les persones immigrants sofreixen tota una sèrie de discriminacions, tant positives com negatives –discriminacions al cap i a la fi…-, que sistemàticament són accentuades pels mitjans de comunicació i s'estenen per les xarxes socials.

Aquest estudi se centra bàsicament en com la premsa, en tots els seus formats, modela la informació al seu antull, amb arguments tant a favor de la dreta més radical com de l'esquerra -amb actitud més laxa aquesta última-, que desemboquen en el primer cas en discursos d'odi, i en el segon, en el que es denomina un humanitarisme sense responsabilitat.

La faceta participativa d'aquest treball fa referència a la intervenció de persones d'altres països en forma d'entrevistes i les seves experiències personals. Una conclusió molt generalitzada, és que malgrat la duresa que ja de per si mateix suposa viure i adaptar-se a un altre país, la qual cosa pitjor s'emporta és la convivència mateixa, el fet de sortir al carrer i ser objecte de mirades i gestos despectius, gratuïts i estèrils, que no afavoreixen la integració.

Per moltes ajudes i polítiques que es posin en pràctica, si el dia a dia, el quotidià, manca d'un mínim d'empatia i cortesia per part de tots i totes, l'existència s'enrancia; i dic tots i totes per a no caure en la dicotomia del nosaltres/as i ells/as, que suposa el primer pas cap a l'alienació.

Atès que la immigració ens concerneix a tots i totes, convé que des de l'escola fomentem l'empatia cap a aquest fenomen social, sobretot cuidant les formes i expressions, però des d'una perspectiva objectiva i realista, i així evitar o prevenir tota discriminació -també la positiva-, ja que encara que aquesta no empitjora la situació, tampoc apunta a una solució.

El títol triat descriu molt bé les dues postures generalitzades que avui dia coexisteixen en la nostra societat respecte a la immigració: la primera (estrangers/as pobres) obeeix a un discurs ofensiu i racista per desgràcia molt estès; la segona (pobres estrangers/as), respon a una espècie d'indefensió davant un fet que no podem obviar i que creiem que no podem canviar.