Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 23 d?abril 2024.

CCOO, CSIF i UGT denuncien que les CCAA convocaran 24.802 places docents menys de les compromeses

Les organitzacions signants de l'acord per a la reducció de la temporalitat en les administracions públiques alerten que són menys de la meitat de les places que els corresponen i anuncien mobilitzacions per a intentar revertir la situació.

01/02/2022.

CCOO, CSIF i UGT tenen els comptes clars en relació amb els processos selectius docents de 2022: el conjunt de les administracions educatives hauria de convocar 46.495 places per concurs oposició i, no obstant això, en un intent de sortejar el nou model d'accés a la funció pública pendent d'aprovació, han avançat els tràmits per a evitar incloure les places d'estabilització, reduint així el total a 21.693, menys de la meitat de les quals podrien convocar si complissin l'acord.

Clica aquí per veure la comparativa de places en les convocatòries de processos selectius per al curs 2021-2022

Les tres organitzacions expliquen que la signatura de l'acord de reducció de la temporalitat en les administracions públiques subscrit al juliol contemplava l'objectiu de reducció de la temporalitat al 8% i que, a aquest efecte, el Ministeri d'Educació i FP va negociar un nou model d'ingrés a la funció pública docent que s'ha d'aplicar a totes les places d'estabilització i reposició des del present curs escolar fins a 2024.

CCOO, CSIF i UGT recorden que venim d'un anterior procés d'estabilització, fruit dels acords de 2017 i 2018, que no es va complir per part de la majoria de les administracions educatives amb l'excusa de no poder gestionar un número tan alt de places anual o falsejant el càlcul de les places d'estabilització. Els sindicats lamenten que, ara, en lloc d'aprendre d'anteriors errors i continuar reduint progressivament la temporalitat, les comunitats pretenen establir una discontinuïtat injustificada en els processos d'estabilització. Sembla que el seu interès per estabilitzar l'ocupació i reduir la temporalitat i la precarietat docent és més aviat baix i se centra en la demagògia i els falsos debats per a desviar l'atenció, sense atendre per tant a les recomanacions d'Europa en aquest sentit.

Fins a 2024 s'haurien de convocar més de 125.000 places, entre les de reposició i estabilització. Els sindicats insisteixen que no sembla lògic convocar menys places de les possibles el primer any i continuar perpetuant el problema. Perdre una convocatòria de les tres disponibles posa clarament en greu risc el compliment de la Llei.

Independentment del debat sobre el nou model que sens dubte beneficia a totes les persones aspirants, el major avantatge és que la seva aplicació possibilita afegir la taxa addicional d'estabilització a la de reposició per a augmentar el nombre de places i reduir el percentatge de temporalitat en el sector.

Les organitzacions sindicals han exigit al Ministeri en successives ocasions una declaració pública i institucional que donés garantia a les CC. AA. que el nou model d'accés estaria tramitat amb marge temporal suficient, cosa que mai ha ocorregut. A aquest fet se li suma que moltes de les comunitats, en un clar incompliment de la fidelitat institucional i el respecte pel diàleg social, han decidit avançar la convocatòria d'oposicions a dates inusitadament primerenques.

En aquest sentit, CCOO, CSIF i UGT recorden que l'última modificació del RD d'Accés a la Funció Docent es va publicar el 24 de febrer de 2018, i que, en aquell moment, totes les CCAA van realitzar les seves oposicions segons aquesta modificació. Aquesta experiència prèvia demostra que no existeix inconvenient en què les autonomies convoquin els processos selectius, i de fet així ho fan amb freqüència, en els mesos de març, abril i fins i tot maig. No obstant això, en un intent de sortejar l'acord sindical per a la reducció de la temporalitat, i de manera deslleial, nombroses CCAA han convocat els seus processos selectius al desembre i gener, incloent només les places de reposició, per la qual cosa no es redueix la temporalitat, no s'estabilitza l'ocupació i es retalla l'oferta de places a menys de la meitat.

La falta de lideratge i gestió dels terminis del Ministeri, al que s'afegeix la deslleialtat de les administracions educatives de les CCAA, castiga els nostres centres educatius amb una temporalitat inassumible, que, més enllà d'incomplir amb l'acord de reducció al 8%, afecta negativament al funcionament dels centres i perpetua la precarietat en les condicions laborals de milers d'aspirants als processos selectius. Per a aquestes organitzacions sindicals, els procediments selectius han de coordinar-se degudament, assegurant la necessària seguretat jurídica.

Per això, els sindicats CCOO, CSIF i UGT han demandat al Ministeri d'Educació per escrit la convocatòria d'una reunió per a abordar aquesta qüestió, donant continuïtat als esforços de companys i companyes en les CCAA per revertir aquesta situació i anuncien la convocatòria d'una concentració de delegats i delegades a la porta del Ministeri d'Educació i FP dimecres que ve 9 de febrer a les 11.00 hores.