Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 29 de març 2024.

Dia Internacional de l’Educació

24/01/2022.

En el Dia Internacional de l'Educació, La Federació d'Ensenyament de CCOO vol conscienciar sobre la necessitat de continuar treballant de manera conjunta per a salvaguardar la seguretat i la salut de les persones treballadores de l'educació en l'actual context de pandèmia. El sindicat exigeix a les autoritats administratives a adoptar les mesures necessàries per a fer front a aquesta situació, amb la major efectivitat i brevetat possibles.

Exigim:

▪ Que les empreses i les administracions facin complir de manera efectiva els protocols adequats a la situació actual en coordinació amb els representants legals de treballadors i treballadores mitjançant l'activació i reforçament dels comitès de seguretat i salut.

▪ Que les administracions facilitin als agents socials les dades necessàries en relació amb la COVID-19, tal com es realitza en diverses comunitats autònomes.

▪ Que es redueixin les ràtios en els plans d'organització de centres. Denunciem que el manteniment de les ràtios ordinàries ha estat un greu error, tal com alertem a l'inici d'aquest curs, ja que augmenta el risc de contagi en disminuir la distància interpersonal.

▪ Que es reforcin les plantilles de tot el personal de l'àmbit educatiu i socioeducatiu en tots els sectors i perfils. Més personal es tradueix en major seguretat.

▪ Que es contracti personal sanitari en els centres educatius i que aquestes persones assumeixin la figura de coordinació COVID.

▪ Que s'agilitin els procediments per a realitzar les substitucions de persones en situació d'incapacitat temporal (IT). Els tràmits alenteixen el procés, la qual cosa desemboca en caos organitzatius en els centres, la qual cosa afecta tant la seguretat com a la qualitat educativa.

▪ Que se simplifiquin les comunicacions i gestions de baixes per part de les persones treballadores. En l'actual context resulta molt complicat tant la citació per a les consultes com la seva comunicació. Cal establir tràmits més simples i senzills, com ara la declaració responsable.

▪ Que es reforcin els serveis d'atenció primària públics com a màxims garants d'una gestió segura, imparcial i de qualitat enfront de les IT. No es pot deixar en mans d'altres entitats aquestes gestions tan delicades i que afecten la salut de les persones.

▪ Que s'atengui de manera especial als col·lectius de persones treballadores en centres d'Educació Infantil i de Discapacitat. Per l'especificitat del seu treball necessiten un reforç de mesures tant de recursos humans com materials.

▪ Que també s'atengui de manera especial a les persones treballadores de l'ensenyament amb un perfil vulnerable per la seva salut. Cal assegurar-se que, de manera efectiva, puguin treballar amb les adaptacions necessàries al seu lloc de treball, d'acord amb el seu perfil de vulnerabilitat. S'han donat massa casos de persones a les quals no se'ls ha adaptat de manera correcta el seu lloc, amb el risc que això comporta.

▪ Que es revisi la gestió i atenció de les entitats associades a MUFACE. S'han donat nombroses denúncies per incidències en la cartera de serveis i en la vacunació en aquest període.

▪ Que s'atorguin permisos retribuïts per cura de menor o de familiar dependent. El personal de l'ensenyament presenta un perfil amb dificultats per a exercir el dret a la conciliació mitjançant la flexibilitat de jornada. Per això és necessària aquesta mesura.

▪ Que es revisi amb urgència la disposició de confinament d'aula amb 5 alumnes o 20%. Des del respecte a les mesures proposades, la realitat de les aules convid a a analitzar i reflexionar sobre aquest assumpte.

▪ Que les empreses i les administracions facilitin els recursos materials necessaris com ara màscares, gel, pantalles, etc., i test gratuïts en centres educatius per a les persones treballadores abans d'incorporar-se a l'activitat.

▪ Que les empreses i les administracions s'ocupin, com més aviat millor, d'adaptar els centres a les necessitats de seguretat i salut relacionades amb la ventilació, assumint les despeses i el personal necessari.

▪ Que, de manera coordinada entre les administracions, empreses i representants de les i els treballadors, es dissenyin plans d'actuació pera adaptar les infraestructures escolars perquè el seu ús sigui segur, eficient i sostenible.

▪ Que es doti als centres educatius de mesuradors de CO₂, termòmetres i totes les eines necessàries per a valorar les condicions de salubritat en relació amb la temperatura i la prevenció de la COVID.

És fonamental que es tingui en compte la seguretat i salut de totes i tots els professionals de l'educació, independentment que sigui contractació pública o privada, el perfil i sector professional (docents, personal no docent, etc.), així com totes les etapes educatives (0-3, Infantil, Primària, FP, Secundària,Universitat, ensenyaments artístics, idiomes…). Per tot això, demanem un esforç comú i que es destinin els recursos personals i econòmics necessaris.