Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 25 d?abril 2024.

CCOO exigeix al Ministeri que l'Avantprojecte de LOSU es debati i consulti amb la comunitat universitària i que es negociï amb els agents socials

El sindicat considera que la proposta, a més de no comptar amb una memòria econòmica, perpetua els problemes més apressants de les universitats públiques: finançament, governança i la seva funció social en la disminució de la desigualtat, posant en perill el seu futur.

20/09/2021.
    Imagen de la concentración de esta mañana en la Universidad de Córdoba

Comissions Obreres mostra el seu rebuig a l'actual avantprojecte de la Llei orgànica del Sistema Universitari (LOSU) presentada pel Ministeri d'Universitats que dirigeix Manuel Castells, perquè no ha estat debatut amb la comunitat universitària i perquè tampoc ha estat negociat amb els agents socials. Així ho ha demostrat el sindicat aquest matí en una concentració al Campus de Rabanales de la Universitat de Còrdova, aprofitant la cerimònia d'inauguració del curs acadèmic a la qual van assistir Castells i el Rei Felip VI, ocasió en la qual han exigit al Govern diàleg i negociació.

Des del sindicat s'assegura que la proposta empitjora la situació actual de les universitats públiques per diverses raons, entre les quals es troba la promoció d'un model neoliberal, deixant a l'educació superior al servei dels interessos polítics i econòmics, lluny de la seva vocació de servei a la societat i més enfocada a la formació de les elits que una aposta per una educació universal que ha demostrat ser una important eina en la reducció de les desigualtats socials. En aquesta línia, la política de beques i ajudes segueix condicionada pel rendiment acadèmic.

Tampoc aporta la LOSU una memòria econòmica clara per a afrontar els reptes de la modernització ni per a disminuir la precarietat laboral i les retallades sofertes els últims dotze anys, deixant un pla d'inversió a futur de l'1% del PIB, molt per sota de la mitjana de la Unió Europea i de l'OCDE.

Un dels problemes més greus per a CCOO és que es modifica també l'estructura interna, reforçant el paper dels Consells Socials i la seva participació en el govern de la Universitat –establint una configuració i mecanismes de nomenament nous–, alhora que es restringeix la participació i representativitat de la comunitat universitària, disminuint dràsticament la democràcia interna amb el sistema d'elecció del rectorat, els deganats i altres òrgans de direcció. D'igual manera, s'eliminen els mecanismes de rendició de comptes i es facilita la proliferació de concerts sense supervisió dels òrgans universitaris.

La proposta presentada pel Ministeri que dirigeix Castells tampoc resoldrà la precarització de les plantilles al no contemplar el desenvolupament clar de les carreres professionals –ni vertical, ni horitzontal, ni tan sols la possibilitat de promoció interna com en la resta dels cossos de funcionàries i funcionaris de l'Estat–, manté els actuals sistemes d'acreditació externa (ANECA) i es torna al sistema LRU perquè el procés de concurs oposició estigui integrat majoritàriament per components externs a la universitat que convoca la plaça o per a imposar estades en altres centres per un període de nou mesos.