Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 20 d?abril 2024.

CONFERÈNCIA SECTORIAL D'EDUCACIÓ

CCOO exigeix ràtios per sota de 20 estudiants, mantenint les contractacions extra i incrementant-les en almenys 40.000

Igualment, per a afrontar amb garanties l'inici de curs 2021-2022, la Federació d'Ensenyament considera de vital mantenir, sense escatimar recursos, els protocols sanitaris que han permès la volta a una presencialitat segura en el sistema educatiu.

23/08/2021.
    La reducción de ratios ha demostrado ser efectiva para mejorar la calidad educativa y asegurar la seguridad y la salud

Davant la Conferència Sectorial d'Educació que se celebra el dimecres 25 d'agost, la Federació d'Ensenyament de CCOO (FECCOO) exigeix a les administracions educatives el manteniment i la millora dels recursos humans i materials necessaris per a una volta a les escoles segura en el sanitari, i per a garantir la qualitat educativa i l'enfortiment de l'equitat.

La reducció de ràtios ha demostrat ser, com no podia ser d'una altra forma, una mesura enormement efectiva per a millorar la qualitat educativa i és imprescindible no sols per a assegurar la seguretat i la salut, sinó també per a corregir les mancances prèvies del sistema i les sorgides per la pandèmia, especialment per a l'alumnat més vulnerable.

L'aposta del Govern per la presencialitat, manifestada dies enrere per la ministra d'Educació, suposa mantenir i augmentar en, almenys, 40.000 les contractacions per a les plantilles del professorat i d'altres perfils professionals de suport a la labor docent i a les famílies, rebaixar la ràtio per sota dels 20 estudiants per aula, enfortir la prevenció davant els riscos laborals i augmentar els protocols sanitaris en la comunitat educativa. Aquesta aposta exigeix inversió i un pla consensuat pel conjunt de les administracions educatives.

Una volta enrere en les condicions d'escolarització de l'alumnat i laborals del professorat, tal com plantegen alguns governs autonòmics, significa que no hem après res de la pandèmia i, sobretot, que les administracions no s'han detingut a fer una reflexió rigorosa sobre les febleses del sistema educatiu que van quedar en evidència a causa de la COVID-19.

D'altra banda, per a FECCOO l'aplicació i el desenvolupament de la LOMLOE no serà factible si es retrocedeix a una situació prèvia al confinament per la pandèmia i no es treballa a enfortir i ampliar la inversió, millorar l'organització dels centres, introduir noves metodologies de treball, variar el sentit de l'avaluació, fer un ús intel·ligent de les tecnologies integrant-les en el projecte educatiu, aconseguir l'estabilització del personal temporal i canviar la formació inicial del professorat, així com reorientar la formació permanent que ha d'anar de la mà de la innovació pedagògica i de les necessitats i reptes presents en el dia a dia del treball docent.

La demostració pràctica que es poden augmentar els recursos en l'àmbit educatiu davant una situació tan dramàtica com l'actual ha de ser interpretada pel Ministeri i les administracions educatives com una oportunitat per a enfortir de manera permanent el sistema educatiu, incrementant els recursos i els efectius en altres conceptes, com l'atenció a la diversitat, ampliar l'oferta educativa pública en totes les etapes i ensenyaments, i millorar les condicions del professorat: reducció del seu horari lectiu (fins a un màxim de 18 hores lectives en Secundària, FP i Règim Especial i 23, en Infantil i Primària), assegurar l'ocupació i l'estabilitat de les plantilles, agilitar l'accés a l'A1 del professorat d'FP, promoure el reconeixement i la carrera professional en tot el col·lectiu docent i la millora de les seves condicions de treball.

Ha de ser el Ministeri d'Educació i Formació Professional qui lideri per la via de la legislació i en la Conferència Sectorial l'articulació de totes aquestes mesures per a millorar el sistema educatiu.