Federació d'Ensenyament de CCOO de les Illes Balears | 23 d?abril 2024.

Petició a la Conselleria en favor del col·lectiu de mestres de 0-3

CCOO, com a sindicat de classe, defensa l’equiparació de drets entre els diferents col·lectius docents i la igualtat d'oportunitats basades en els principis de titulació, mèrit i capacitat. Entre ells, el del col·lectiu de treballadores i treballadors de mestres d’escoles infantils 0-3 públiques, de titularitat pública, dependents del Govern Balear o administracions locals gestionades per empreses privades i ens posicionem en contra del greuge comparatiu que pateixen.

29/10/2020.

La Federació d'Ensenyament de Comissions Obreres (FECCOO) és ferma defensora dels ensenyaments públics però també de la defensa dels treballadors de l’àmbit privat-concertat; d'altra banda considerem que els ensenyaments de l’etapa de 0-3 s’han de considerar i regular com una etapa educativa i no assistencial. Per tant no podem quedar al marge quan observem una discriminació a un col·lectiu de treballadores i treballadors a l’àmbit d’ensenyaments públics.

Existeix un col·lectiu de mestres d’escoles infantils 0-3 públiques, de titularitat pública, dependents del Govern Balear o administracions locals i gestionades per empreses privades; que pateix un greuge comparatiu donat que:

• Actualment l’experiència en aquests centres educatius no es contempla en la baremació per a formar part de les llistes d’interins de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca de les Illes Balears.
    • Els centres educatius de 0-3 de titularitat municipal són centres públics pertanyents a la Xarxa d’Escoletes Públiques de les Illes Balears.
    • Ofereixen ensenyaments reglats. La Llei Orgànica d’Educació 2/2006, de 3 de maig, en l’apartat 1 de l’Article 12 especifica què “L’educació infantil constitueix l’etapa educativa amb identitat pròpia que atén nines i nins des del naixement fins als sis anys.”
    • Aquests centres, tot i no dependre directament de la Conselleria d’Educació, estan subordinats a aquesta a través de la normativa que els regula. Inspecció educativa supervisa el funcionament d’aquests centres i vetlla perquè es compleixi la normativa vigent. Per a la gestió dels centres es fa ús del programa de gestió educativa del Govern de les Illes Balears (GESTIB).
    • Les escoles de titularitat municipal són imprescindibles per cobrir la demanda d’escolarització d’aquest cicle. Tal i com especifica el Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, preveu en l'article 3 que les administracions públiques han de promoure una oferta suficient de places de primer cicle d'educació infantil d'acord amb les necessitats de cada nucli de població., Amb aquesta finalitat s'han de determinar les condicions amb les quals poden establir-se convenis amb les corporacions locals i amb altres administracions. La Conselleria d’Educació necessita d’aquests centres per complementar l’oferta educativa del primer cicle d’infantil.
    • La Llei Orgànica d’Educació 2/2006, de 3 de maig, en l’apartat 1 de l’Article 92 estableix que l’atenció educativa directa als infants del primer cicle d’educació infantil és a càrrec de professionals que tinguin el títol de mestre amb l’especialització en educación infantil o el títol de grau equivalent i, si s’escau, d’altre personal amb la deguda titulació per atendre’ls. En tot cas, l’elaboració i el seguiment de la proposta pedagògica a què fa referència l’apartat 2 de l’article 14 han d’estar sota la responsabilitat d’un professional amb el títol de mestre d’educació infantil o títol de grau equivalent.
    • El Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, en l’Article 12 especifica que cada centre ha de tenir, com a mínim, un mestre amb l’especialitat d’educació infantil. El nombre d’aquests professionals serà, en tot cas, d’un per cada tres unitats. Segueix dient que “En el cas dels centres que comptin únicament amb unitats de primer cicle d’educació infantil, la persona que faci les tasques de direcció del centre ha de ser un professional amb el títol de mestre d’educació infantil o equivalent.”
    • A l’esborrany de la convocatòria d’interins per al curs 2019-2020, en l’apartat 1.6 de l’annex 3 (barem de valoració dels mèrits) es contemplava que puntués igual que en els centres privats o concertats l’experiència docent a escoles infantils 0-3 públiques no dependents de l‘Administració educativa, sempre i quan el treballador/a hagués estat contractat/da com a mestre/a i en el grup de cotització 02.
    • A la convocatòria d’oposicions de l’any 2019 de les Illes Balears es contemplava que els serveis docents prestats en Corporacions locals que tinguin subscrit conveni amb l’Administració educativa o autoritzats per aquesta, per a la prestació d’ensenyaments reglats es computen pels apartats 1.3 o 1.4, segons el nivell educatiu que han impartit i s’han de justificar en la forma prevista en aquests apartats. Per tant, la convocatòria d’oposicions sí que contemplava aquesta experiència docent i puntuava igual que si es tractés d’experiència a un centre concertat.
    • A la convocatòria d’interins per al curs 2020/21, en l’apartat 1.5, es va incloure com a mèrit l’experiència docent de personal contractat per una Corporació Local per impartir ensenyaments reglats en centres públics d’educació de persones adultes. Situació molt similar a l’exposada, donat que tots dos casos es tracta de personal contractat per l’administració local per impartir ensenyaments reglats.

per tant,

SOL·LICIT:

Que en la propera Mesa Sectorial d’Ensenyament o Grup de Treball per tractar la convocatòria d’interins per al curs 2021-2022, sigui inclosa l’experiència de mestres, directors/es i coordinadors/es que hagin cotitzat en el grup 02 en centres que ofereixen ensenyaments reglats de primer cicle d’educació infantil, fent que aquesta experiència sigui reconeguda i puntuï com a mèrit.